LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
STAMPE & VERTONGEN SV4 VAN V-29 NAAR OO-GWR TOT OO-GWB

Op 31 mei 2014 had ik een vlucht boven Antwerpen tijdens de Stampe fly-in de
OO-GWB, een Stampe & Vertongen SV4.
Dit toestel en ik hebben een link met vliegveld Gent.
Vandaar dat ik het fijn vond om de levensloop van de OO-GWB even onder de loupe te nemen.
De Stampe werd gebouwd in 1952 en begon als opleidingstoestel voor de Belgische Luchtmacht onder de registratie V-29, met dank aan Belgian Wings om te mogen beschikken over enkele fotoís van toen.
Op 31 januari 1972 werd het voor de eerste keer ingeschreven met de civiele registratie OO-GWR (zie Belgisch Luchtvaartregister).
De OO-GWR werd overgevlogen door Guy Vanderlinden vanuit Koksijde waar de SVís toen te koop stonden. Met dank aan Guy Vanderlinden voor de toestemming om de foto van in 1972 (GWR met de eigenaars) te mogen gebruiken.
De ferryvlucht van Koksijde (EBFN) naar Gent Sint-Denijs-Westrem (EBGT) vond plaats op 16 januari 1972.
Op de foto staan de 4 eigenaars van toen nl. Guy, Willy, Roland en Renť , vandaar OO-GWR. Zij vlogen onder de naam van Stork Aviation sv.
In April 1972 is de registratie gewijzigd naar OO-GWB.
Hoelang deze nog in Gent heeft rondgevlogen is niet zeker. Het vliegveld werd gesloten in 1985.
Klik HIER en klik vervolgens op Stork Aviation waar je een volledig verslag kan lezen van het wedervaren van de SV op het vliegveld van Sint-Denijs-Westrem. Verneem er tevens waarom OO-GWR al snel werd gewijzigd in OO-GWB.

In 1984 tijdens de Stampe Fly-in nam Herman Mertens enkele fotoís van de Woody Woodpecker versie. Later kreeg de SV een zilvergrijse schildering.

In de fotoreeks kan je de metamorfose van de V-29 tot op heden terugvinden.
Mogelijk heeft het toestel nog andere schilderingen gehad, maar dit is mij (voorlopig) niet bekend.

(Reportage Raymond De Clercq & Jef Pets - foto's van diverse instanties, waarvoor dank om ze te mogen gebruiken bij dit artikel)

Klik op de foto van Raymond in de OO-GWB.