LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
TALLY HO 2022

Het oude vliegveld van Ursel was één van de drie, samen met Aalter en Maldegem, dat in 1939 werd aangelegd als hulpvliegveld voor het Belgisch leger. Na de inval van de Duitsers werd het al op 27 mei 1940 ingenomen door de Luftwaffe. Van oktober 1940 tot januari 1941 opereerde de Italiaanse Luchtmacht vanop Ursel met hun Fiat CR.42 tweedekkers voornamelijk tijdens de Slag om Engeland. In 1941 werd het vliegveld verder gemoderniseerd en werd er een betonnen startbaan van 900 meter aangelegd. Enkele loodsen werden gebouwd en een bijhorende taxiweg werd voorzien. De Duitsers vlogen er voornamelijk met Messerschmitt Bf109 en Bf110 toestellen.
In september 1944 werd het vliegveld ingenomen door de Royal Air Force en kreeg het de codenaam B-67. In oktober werd de startbaan 500 meter verlengd.
Dat was nodig om de zware Hawker Typhoons te kunnen ontvangen die vanuit
Merville met 4 squadrons naar Ursel kwamen. Dat waren 164 sq, 183 sq, 198 sq en het 609 squadron waar een aantal Belgische piloten bij waren die in 1940 naar Engeland waren gevlucht. Van hieruit bestookten ze de Duitse stellingen die aan de Scheldemonding en op het eiland Walcheren de toegang tot de haven van Antwerpen belemmerden. Tegen het einde van 1944 rukten de geallieerden verder op richting Duitsland en werd Ursel veeleer gebruikt als tussenstop of noodlandingsplaats.
Na de oorlog geraakte het vliegveld in onbruik en werd het verlaten door de RAF. Begin jaren ‘50 werd het vliegveld opgebroken en werd een gedeelte van de betonplaten gebruikt bij de aanleg van het nieuwe NAVO reservevliegveld gelegen aan de noordzijde van de Urselseweg.
Op de oude site is nog een strook beton van de vroegere startbaan bewaard gebleven. Aan dat stuk heeft de Werkgroep B-67 op 27 juni 2014 een monument ingehuldigd ter ere van de Britse Luchtmacht.
Op 29 oktober 2022 vond er 78 jaar na de bevrijding opnieuw een herdenkingsmoment plaats. Vanaf 10 u ‘s morgens kon men een uitgestippelde wandeling of fietstocht maken in de omgeving van de oude site. Vanuit Vliegclub Ursel vertrok rond 17.45 u een groep sympathisanten op een wandeling naar het B-67 monument. Na het welkomstwoord van Kurt Plyson hoorden we al het opstijgen van de Boomerang en de Yak-3, die even later enkele lage overvluchten uitvoerden nabij de site. Daarna vloog de NH90 uit Koksijde met zwaaiende crew ook enkele rondjes bij het monument. Toen het al redelijk duister begon te worden kwam het plaatselijk demoteam The Victors met 5 Pipers ons een mooie groet brengen met enkele wisselende formaties.
Nadien waren er nog toespraken door Philip Verleyen en Kurt Plyson van de Werkgroep B-67. Er werden bloemen neergelegd aan het monument, en na een moment van stilte werd er getoast met de strijdkreet TALLY HO op de soldaten die hun leven gaven voor onze vrijheid. De site werd meermaals fel verlicht door de gasbrander van Madou, dit keer zonder ballon. Er werden 44 fakkels aanstoken (1944) en de hele groep vatte de terugtocht aan door het donkere bos.
Op de Urselseweg werden we voor onze veiligheid met een wagen begeleid door de plaatselijke politie.
Eens aangekomen bij de prachtig vernieuwde AerodrOOm van Vliegclub Ursel konden we nog genieten van een lekker hapje en een drankje.
Hartelijk dank aan Werkgroep B-67 en Vliegclub Ursel voor deze herdenking 
zodat het verleden toch niet wordt vergeten.

(Tekst & Foto’s: Raymond De Clercq)

Klik op foto hierna voor het magnifieke beeldverslag van Raymond.