LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
 
MODELBOUW HERMAN MERTENS JUNKERS
JUNKERS JU F-13

Onmiddellijk na het einde van WO1 begreep Hugo Junkers dat de toekomst van zijn bedrijf in de burgerluchtvaart zou liggen - reeds op 25 juni 1919 maakte zijn gans metalen ontwerp, de F13, zijn eerste vlucht - Junkers richtte in 1921 de eerste vliegmaatschappij op, Junkers Luftverkehr AG - het afgebeelde toestel, de D366 werd gebouwd in 1924 en ingezet op de lijn Berlijn-Rostock - in januari 1926 werd de DLH (Deutsche Luft Hansa) opgericht die de meeste Junkers toestellen overnam - de D366 vloog tot 1929 bij de DLH waarna het werd overgenomen door DERULUFT (Deutsch-Russische Luftverkehrs AG) waar het tot januari 1935 bleef vliegen, waarna het als verouderd werd afgeschreven - de Luftwaffe nam het vliegtuig over waar het werd ingezet als opleidingstoestel voor marconisten - op 29 maart 1935 startte piloot Arthur Kuhnke met achterin een instructeur en 3 leerlingen vanop Samland/Oost Pruisen voor een oefenvlucht, maar keerden niet meer terug - allen blijven tot op heden vermist - de laatste overblijvende F13 toestellen bleven nog in dienst tot op het einde van WO2.
JUNKERS JU 88 A-2

10 mei 1940 - “Fall Gelb” - 1/KG30 - Fliegerhorst Oldenburg - bij het ochtendkrieken startte Oblt. Rudolf von Wartenberg met zijn bemanning in hun Ju88 met als doel de Nederlandse vliegplaats Waalhaven bij Rotterdam - nadat zij hun taak hadden gedaan en terug huiswaarts vlogen werd hun toestel 4D+IT boven Willemsdorp geraakt door afweergeschut waardoor het toestel te pletter sloeg bij Beek/Breda - enkel de waarnemer Gefr. Dietrich Falke overleefde de crash - hij werd later op zijn beurt piloot bij 4/KG1 en overleefde WO2.