LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen
LUNAK
AANDUIDINGEN START- EN LANDINGSBAAN
Een start- en landingsbaan (runway) heeft aan elke kant een nummer. Als voorbeeld neem ik de Luchthaven Antwerpen-Deurne.
De baan draagt aan de ene kant (stad Antwerpen) het nummer 11 en aan de andere kant (Fort van Borsbeek) het nummer 29.
Bij deze nummers dienen we in principe nog een 0 te plaatsen. Het nummer 11 alsook het nummer 29 wordt dan 110 en 290.
De reden hiervoor schuilt in het feit dat de 11(0) en de 29(0) staat voor 110 graden en 290 graden op de magnetische windroos.
Wanneer de verkeerstoren meldt dat runway 29 in use (29 in gebruik) is, wil dat zeggen dat de piloot dient aan te vliegen op 290 graden om te landen. Het toestel komt dan uit het Oosten en vliegt richting het Westen (outbound - voorbij het vaste punt zijnde de landingsbaan).
In het geval van Deurne betekent het, dat het vliegtuig zal landen vanuit de richting Fort van Borsbeek richting stad Antwerpen.
Als runway 11 in gebruik is, landen de vliegtuigen op 110 graden, komende uit het Westen vliegende richting Oosten (inbound - naar het vaste punt zijnde de landingsbaan toe).
Afhankelijk van de wind zal ofwel de runway 11 of 29 gebruikt worden.
Een vliegtuig dient immers tegen de wind in op te stijgen en te landen.
Bij grotere luchthavens kunnen meerdere banen in gebruik zijn om toestellen tegelijkertijd te laten opstijgen of landen.
Op Zaventem is dit onder andere het geval. Daar heeft men de 25 R en de 25 L.
De 25 staat voor 250 graden en de R en L respectievelijk voor Rechts en Links, met andere woorden de rechtse of linkse start- en landingsbaan.
(Reportage en foto's : Jef)