LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
26 juni 1963 Ramp Detmold Duitsland

Op 26 juni 1963 waren vier Belgische C-119 Flying Boxcars van de 15° Wing actief boven het Duitse Sennelager.
Het was de bedoeling om er een dropoefening uit te voeren met paracommando's van het 1ste Bataljon Para, 13° Compagnie. Door de slechte weersomstandigheden werd de paradrop afgelast en vlogen de toestellen naar de Royal Air Force basis te Gutersloh om daar te landen. In de Boxcar CP-45 (OT-CEE) werden de voorbereidingen voor de landing gestart en de veiligheidsgordels omgedaan. De C-119 vloog op +/- 3000 voet (900 meter) boven het schietveld van Sennelager. Omstreeks 12.05 uur werd het toestel plots heftig dooreengeschud en brak er brand uit aan boord. De bemanning probeerde de Boxcar zo lang mogelijk recht te houden opdat de para’s nog zouden kunnen uitspringen. Een aantal van hen slaagde erin om het vliegtuig te verlaten. Wat later stortte de CP-45 neer nabij Detmold.
De tol was zeer hoog, 32 ParaCommando’s, 1 Kongolese kandidaat-dispatcher en de 5 bemanningsleden van de C-119 overleefden de ramp niet.
Het vliegtuig werd getroffen door een mortier, afgevuurd van op het schietterrein Sennelager door Engelse soldaten. Zij mochten na 12.00 uur geen granaten meer afschieten, maar aangezien ze er nog een drietal over hadden besloten ze om deze toch af te vuren, met alle gevolgen van dien.
De mortier raakte de brandstoftank in de vleugel waardoor het vliegtuig vuur vatte.
Als eerbetoon aan de slachtoffers werd er een ereperk ingericht op het vliegveld van Schaffen. Een deel van de slachtoffers werd er begraven en het Regiment liet een groot kruis in beton oprichten, ter nagedachtenis van de collega’s die in dienst gevallen waren.

(Tekst & Foto's : Jef Pets)

Hieronder enkele beelden van het ereperk ter nagedachtenis van de slachtoffers van Detmold.