LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen
LUNAK
38 STE OLDTIMER DRIVE & FLY-IN SCHAFFEN - DIEST
De Schaffense fly-in blijft mijn persoonlijke favoriet in het Belgische airshow/fly-in gebeuren. Ieder jaar wordt er in de weken en dagen voor het evenement ijverig afgeteld met het vooruitzicht op 2 dagen vliegtuigjes kijken en fotograferen. Dit jaar werkten de weergoden echter flink tegen.
Hoewel het publiek in principe slechts welkom is op zaterdag en zondag komen er meestal op vrijdag al een aantal interessante (meestal Britse) deelnemers toe. Zo ook dit jaar, al viel de opkomst flink tegen. Van de ruim 30 voor vrijdag ingeschreven toestellen landden er amper een tiental. Grote boosdoener was natuurlijk de weersvoorspelling, die helaas ook (deels) correct bleek te zijn. Hoewel het weer op vrijdag in de wijde omgeving van Schaffen ronduit schitterend was zou dit weerbeeld op zaterdag drastisch veranderen. De ganse voormiddag tot net na de middag werd centraal België geplaagd door een laag wolkendek, regelmatige regenbuien en de hiermee gepaard gaande slechte zichtbaarheid. Gelukkig klaarde het in de vroege namiddag helemaal uit en werd het toch nog vrij druk qua landende vliegtuigen. Ondanks het goede weer in Schaffen was dat echter niet overal zo, met name het zuidoosten van Duitsland en een groot deel van Groot-Brittannië bleven geteisterd met lage wolken, neerslag en slechte zichtbaarheid. Bezoekende vliegtuigen op zaterdag waren dan ook grotendeels van Belgische origine. Hoewel de zon op zondag misschien wat minder van de partij was werd het toch weer een drukke dag met veel aankomende en vertrekkende vliegtuigen, waaronder een behoorlijk aantal Nederlands of Duits geregistreerde exemplaren.
Ieder jaar heeft Schaffen enkele echte toppers onder de bezoekende vliegtuigen, niet zelden komende vanuit het mekka van de vliegtuigrestauratie: Groot-Brittannië. Ondanks het weer maakte de prachtige Travel Air 4000 NC5427, bouwjaar 1928 (!), op zaterdag de overtocht tussen zijn Britse thuisbasis en Schaffen. Minder oud want gebouwd in 1992 was de antiek ogende Pietenpol Air Camper G-BUCO, een toestel dat we reeds eerder in Schaffen zagen. De eerste Air Camper werd in 1928 gebouwd, tot op vandaag zijn de bouwplannen te koop voor wat als de eerste echte “homebuilt” wordt beschouwd.
Bijzonder gesmaakt door het publiek waren de doorvluchten in formatie van de Cartouche Air Force (1 Piper J-3C clipped-wing Cub + 3 Piper PA18 Super Cub), de Pinguin Formation (4 Stampe-Vertongen SV-4) en de show van de Red Devils (4 Siai-Marchetti SF.260MB, bij de laatste doorvlucht op zondag aangevuld met het reservetoestel). Zoals overal waar het vliegtuig opduikt waren de “waddisda” uitroepen niet uit de lucht bij de landing van de Verhees Delta tweezitter. Ook de 2 Frans geregistreerde Cessna O-1 Bird Dog toestellen konden mede dankzij hun militaire kleuren rekenen op een ruime publieke belangstelling.
De Schaffense fly-in voor 2023 is alweer feilloos verlopen ondanks de (mislukte) poging van de weergoden om het evenement dwars te zitten. We kijken al uit naar de fly-in van 2024. Alleszins een welgemeend dankwoord aan de organisatie voor de zoveelste mooie editie !
(Tekst & Foto's : Guido Van Roy)
Klik op onderstaande foto's voor de fotoreportages van respectievelijk vrijdag, zaterdag en zondag.