LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen
LUNAK
BALTIC AIR POLICING - AFLOSSING VAN DE WACHT DEEL I
Mission Started!
Na de politieke en economische hervormingen in de Sovjet-Unie eind jaren tachtig, hebben de Baltische staten Estland, Letland en Litouwen begin jaren negentig hun onafhankelijkheid van de USSR gekregen en op 29 maart 2004 toegetreden tot de NAVO. Exact 19 jaar later, op 29 maart 2023, passeerden vier Portugese luchtmacht Lockheed Martin F-16AM's van basis Aérea N° 5 in Monte Real via Luchtbasis Kleine-Brogel in België voor een brandstofstop op weg naar de vliegbasis Šiauliai in Litouwen. Het was op deze luchtbasis dat de wederzijdse luchtverdedigingsparaplu van de NAVO zich op 1 april 2004 voor het eerst verspreidde over het Baltische gebied onder de codenaam Baltic Air Policing en in de vorm van vier Lockheed Martin F-16AM gevechtsvliegtuigen van de Belgische luchtmacht.
Twee detachementen, bestaande uit respectievelijk vier Portugese F-16AM's en vier Roemeense vliegtuigen van hetzelfde type van Baza 86 Aeriana in Borcea, vormen de 62e rotatie van de Baltic Air Policing missie. Ze hebben officieel de symbolische sleutel van de Baltic Airspace ontvangen op 30 maart 2023 en houden deze de komende vier maanden. Portugal fungeert als leidende natie van de rotatie, een rol die het ook vervulde in 2007, 2014, 2016 en 2018. Een nieuwe natie, Roemenië, doet voor de tweede keer mee. In 2007 opereerde het met vier Mikoyan & Gurevich MiG-21MF/MF-75 Lancer C-jagers van de vliegbasis Šiauliai. Dat doet het nu voor het eerst met vier van de 17 Lockheed Martin F-16AM's die ze van Portugal in 2016 en 2020 hebben overgenomen.
Vijftien jaar geleden werd verwacht dat de Baltische staten, zodra de vliegbasis Ämari in Estland en de vliegbasis Lielvarde in Letland zouden zijn opgewaardeerd tot NAVO-standaard vliegvelden, zelf de luchtpolitie van hun eigen luchtruim zouden uitvoeren op rotatiebasis. De plannen waren destijds dat de Baltic Air Policing missie zou doorgaan tot 2018, tot de drie luchtmachten hun eigen luchtverdedigingsvliegtuigen zouden hebben gekocht. De bankencrisis van 2008 en de daaropvolgende economische achteruitgang hebben waarschijnlijk een vertraging in deze plannen veroorzaakt. Het aanpassingsvermogen van de NAVO is echter zeer groot en haar solidariteit is sterk en duurzaam.
De formatie van de vier Portugese F-16AMs bestaat uit de 15105 (call sign AFP73), 15101 (AFP74), 15107 (AFP75) en 15131 (AFP76).
De toestellen vertrokken op de basis Base Aérea N° 5 in Monte Real en landden ongeveer twee uur later op Kleine-Brogel omstreeks 11.25 lokale tijd om bij te tanken. De formatie verliet Kleine-Brogel omstreeks 14.00 uur lokale tijd. Ongeveer twee uur later streken de vier F-16’s neer op de basis van Šiauliai in Litouwen.
Met dank aan Jos Schoofs voor de toestemming om zijn artikel op Lunak te mogen overnemen.
Deel II kan u hier terugvinden.
(Tekst & Foto’s : Jos Schoofs)
Klik op het beeld hierna om de fotoreeks te bekijken die Jos op Kleine-Brogel maakte.