LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
MEETING AERIEN INTERNATIONAL DE LA SOMME 2023

Op 27/08/2023 trokken mijn zoon en ik naar het voormalige vliegveld Albert-Picardie dat sinds kort de naam Aéroport International Amiens - Henry Potez draagt (ICAO-code: LFAQ) gelegen in Somme, Hauts-de-France, Frankrijk. Daar vond de Meeting Aérien International de la Somme plaats. Het was voor ons de eerste keer dat we dit evenement bezochten. Vanaf 10.00 uur werden de poorten geopend en kon het massaal opgekomen publiek zich op het terrein begeven. Naast tal van promotiestands was er één iets dat boven alles uitstak: de Beluga. Een enorm groot vliegtuig, je voelt je nietig als je er naast staat. Indrukwekkend en haast niet te geloven dat zo’n kolos kan vliegen.
In de voormiddag vonden er enkele oefenvluchten plaats zodat je als toeschouwer altijd wel iets te zien kreeg en het wachten tot ... nooit verveelde.
Om 12.00 uur was het dan zover. De eigenlijke Meeting Aérien ging van start. In totaal stonden er een kleine dertig displays op het programma.
De spits werd afgebeten door een Wereldoorlog I dogfight waarbij 2 Fokker DR-I en 2 Royal Factory Se5 replica’s het met mekaar aan de stok kregen. Drie kanariegele Pipers vlogen in close-formation een aantal figuren bij wijze van spreken op een zakdoek. Een Boeing Stearman zocht vervolgens het luchtruim op, gevolgd door de solo display van de Equipe de Voltige op Extra 330. Een civiele SA341F Gazelle, voorheen actief bij de Franse Armée de Terre, werd op sublieme wijze voorgevlogen. De Global Stars gaven het beste van zichzelf op Extra 300 (2) en Xtreme XA42 (1). Aansluitend vloog de Dassault MD311 Flamant enkele passages.
Dan was het de beurt aan The Victors, ons Belgische displayteam op Piper PA-28 Cherokee, die een prachtige demonstratie naar voor brachten. Vier Extra’s 330 van de Jordaanse “Royal Jordanian Falcons” vergastten het publiek op een niet te onderschatten staaltje van acrobatie-vliegen. Bij het horen van het fluitend geluid, vandaar de bijnaam Whistling Turtle of Fluitende Schildpad, keerde ik even terug in de tijd, meer bepaald naar mijn jeugdjaren waar ik als jonge gast de Belgische Red Devils op Fouga CM-170 Magister aan het werk zag. Deze keer was het een zilverkleurige Fouga die enkele overvluchten maakte. De piloot van een in Duitse Wereldoorlog II gecamoufleerde Fieseler Storch (Morane-Saulnier MS506L) bekend om zijn STOL (Short Take Off en Landing) capaciteiten, toonde heel graag hoe traag het toestel kan vliegen, afhankelijk van de weersomstandigheden kan deze "Ooievaar" zelfs lichtjes achteruit vliegen!
Het Belgian Pitts Team met drie gerenommeerde Belgische piloten gaven een adembenemende voorstelling, ééntje die we in België (omwille van de restricties bij Fly-Ins) bijna nooit te zien krijgen. Net als de Victors konden de piloten na afloop van hun vlucht op een daverend applaus rekenen van de toeschouwers.
Vervolgens werden we terug ondergedompeld in de tijd van Wereldoorlog II bij een “Tora Tora Tora” display met drie North American AT6 Harvards (in de USA - Texans, alom gekend als "the pilot maker") waarvan er één werd aangepast in een Japanse Mitsubishi A6M “Zero” jasje. Er kwamen spectaculaire ontploffingen aan te pas, waardoor het effect van de mooie voorstelling van de drie Harvards nog een extra dimensie kreeg.
De piloot van een Socata TBM 700 van het Licht Vliegwezen van de Armée de Terre toonde zijn kunnen op dit éénmotorig toestel. Volgend op de Socata gaven de Van’s RV-8 van het Team Raven een fenomenale display waarna een Yakovlev Yak-3 het luchtruim opzocht. Een volgend aerobatic-team, de Acrobats, zetten hun beste beentje voor met een Pitts S2 en een Extra 260.
Dan werd er even tijd uitgetrokken voor RC (Radiografisch bestuurde) modellen. De RC-piloten vlogen met de Rafale, Mirage 2000, Corsair F4U en een Lama helikopter.
Een Vickers Supermarine Spitfire Mk XIX met Australisch kleurenschema maakte enkele gesmaakte doortochten met inbegrip van het zalige motorgeluid!
Daarna was het laatste gedeelte van de Meeting Aérien integraal voorbehouden aan de Franse militaire marine luchtvaart, l’Aéronautique Navale. Een SA365N Dauphin van het Flottille 35F bracht een unieke SAR (Search And Rescue) demonstratie die wij nog nooit eerder hadden gezien, ik ga niets verklappen - kijk maar naar de foto’s!
Vervolgens stalen een Breguet Atlantique van het 21 ste Flottille, een Grumman E2-C Hawkeye (Flottille 4), en twee Dassault Rafale M (17 Flottille) de show.
Eén van de Rafale’s had een “special paint tail” naar aanleiding van de 65 ste verjaardag van het 17 Flottille “La Glorieuse” met als vastelandsbasis Landivisiau.
De klap op de vuurpijl werd gereserveerd als afsluiter van de dag, en wat voor één! De kers op de taart van een super evenement: de Patrouille de France op Alpha Jet.
Het was al een tijdje geleden dat we ze nog aan het werk hadden gezien en eveneens de reden dat we ervoor kozen om tot op het laatste te blijven. Het heeft ons geen windeieren gelegd want het was the top of the bill! De ooh’s, wow’s - wauw’s die op de grond te horen waren spraken boekdelen.

Hoewel aangekondigd op het programma waren de Patrouille Tranchant op Fouga CM-170 Magister, de Junkers Ju-52 en de Nord 1101 Noralpha niet van de partij, maar daarom niet minder getreurd.

Omstreeks 18.00 uur, na de fenomenale display van de Patrouille de France, keerden we huiswaarts en de rit verliep even vlot als de heenreis.
Gunther was zaterdag al aanwezig op de avondshow en ook zondag was hij van de parij, zie zijn fotoreportages hierna.

Een dikke proficiat aan de organisatie voor de schitterende dag op het vliegveld van Albert. Het was genieten van begin tot einde. Nooit waren er “dode” momenten. Een stevige aanrader!!!

(Tekst : Jef Pets - Foto's : Gunther Matterne - Sam & Jef Pets)

Klik op de foto van het opstarten van de Spitfire voor de fotoreeks van Gunther, klik op de Hawkeye voor de beeldmontage van Sam en Jef. Klik op de foto van de Patrouille de France voor een filmcompilatie.