LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
ROYAL BELGIAN AIR CADETS

Begin mei behaalden de “Gentse Stroppen” met Lunak-medewerkers Raymond, Marc en Daniel aangevuld met Vandenbulcke Christof, een zeer verdienstelijke 4 de plaats op de FAS-Quiz op de luchthaven van Kortrijk (zie ons artikel Civiel 2022 - Fas-quiz 2022).
Raymond ontving als prijs een zweefvliegarrangement bij de Koninklijke Belgische Luchtcadetten. Raymond was echter niet in de mogelijkheid om mee te vliegen en ik kreeg van hem deze zweefvlucht cadeau.

Op 08/08/2022 trok ik naar Weelde om de Luchtcadetten er aan het werk te zien tijdens hun zomerkamp. In de namiddag mocht ik dan mee aan boord van een tweezits zweefvliegtuig Grob G-103 Twin Astir II en beleefde een fantastische vlucht.
Ik werd die dag een ervaring rijker want nooit eerder had ik een lierstart meegemaakt.

De in 1956 opgerichte vzw “De Luchtcadetten van België” heeft als doel jongeren warm te maken voor de luchtvaart en wordt ondersteund door de Belgische Luchtcomponent. Via de opleiding tot zweefpiloot hoopt men de interesse bij de jeugd aan te wakkeren om een toekomstige loopbaan uit te bouwen bij de Belgische Luchtmacht al dan niet bij het varend personeel.
Eind jaren 1920 werd een “Nationaal Comité voor Luchtvaartpropaganda” in het leven geroepen om jonge mensen kennis te laten maken met de zweefvliegerij. Zij kregen aanvankelijk de naam “Belgian Air Scouts” echter kort nadien omgedoopt tot “Belgian Air Cadets”.
Een opleiding bij de Royal Belgian Air Cadets duurt in totaal drie jaar.
Na het afleggen van theoretische examens en sportproeven worden de 15 en 16 jarige cadetten geselecteerd om aan de opleiding te beginnen.
Het eerste jaar vangt aan met een theoretische cursus in de Paasvakantie. Deze wordt afgesloten met een aantal examens. Wanneer men de proeven met vrucht heeft afgelegd begint men als “Aspirant” cadet aan de opleiding tot zweefvliegpiloot.
De jongeren nemen deel aan hun eerste zomerkamp in Weelde waar zij, onder deskundige leiding van ervaren instructeurs, leren vliegen met tweezits zweefvliegtuigen. Zij leren er starten met de lier. Op het einde van het zweefkamp maken de jongeren al hun eerste solovlucht en krijgen zij daarna hun felbegeerde vleugels opgespeld.
Het tweede jaar “Flight” worden de cadetten in Bertrix vertrouwd gemaakt met de sleepstart waarbij zij in de lucht worden getrokken door een motorvliegtuig van het type Piper Cub. De Flights krijgen mogelijkheid om verdere ervaring op te doen en te leren vliegen op verschillende soorten van zweefvliegtuigen. Zij kunnen verder deelnemen aan de zweefkampen of aan de diverse ingerichte zweefweekends in Weelde, Florennes en Bevekom.
Het derde jaar kunnen de “Flights” zich verder vervolmaken zowel op de zomerkampen als tijdens de vliegweekends. Zij krijgen er de kans zoveel mogelijk vliegbrevetten te behalen in verschillende disciplines.
In principe wordt na het derde jaar de opleiding afgesloten. De beste “Flight” cadetten kunnen maximum tot hun 21 jaar blijven deelnemen aan de activiteiten als “Senior” cadet. Zij staan de aspirant- en flight cadetten bij tijdens hun opleiding als een soort van “peter of meter”.
De beste Senior cadetten kunnen na het bereiken van de leeftijd van 21 jaar eventueel toetreden tot het kaderpersoneel.

Hebt u interesse om te leren zweefvliegen bij de Royal Belgian Air Cadets dan kan u hier alles terugvinden op hun website.
Voor de geïnteresseerden misschien wel een eerste stap naar een toekomstige loopbaan bij de Belgische Luchtcomponent.

Ik beleefde een superdag op het zomerkamp bij de Luchtcadetten in Weelde.
Mijn dank gaat uit naar het ganse team van kaderleden en luchtcadetten voor hun gastvrijheid, het aangenaam verblijf en de onvergetelijke vlucht.
In het bijzonder wens ik “Oli”, de CO van de RBAC, “Gadfly”, het Hoofd Operaties en Training en Elisabeth, de piloot van de zweefvlucht, van harte te bedanken. 
Last but not least enorm bedankt Raymond voor het mooie geschenk dat ik van u in ontvangst mocht nemen!

(Tekst & Beeldmateriaal: Jef Pets)                 

Klik op de onderstaande foto's respectievelijk voor het fotoalbum, een algemeen filmpje van start en landingen (duur 2'), een filmcompilatie van mijn vlucht korte versie (duur 2'30") en de lange versie (duur 7'30").