LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
ROYAL INTERNATIONAL AIR TATTOO - RAF FAIRFORD (EGVA)

Onze jongste medewerker, Gunther, was midden juli 2023 aanwezig op de Royal International Air Tattoo (RIAT) 2023 op de Royal Air Force basis van Fairford. Hierna kan u de reportage nalezen die hij voor Lunak maakte.
Op deze RIAT editie 2023 vormden tankers het toesteltype dat wat meer dan de andere in de schijnwerpers werden gezet. De show op zaterdag hing echter aan een zijden draadje. Door de weersomstandigheden werd de show die dag bijna afgelast. De wind maakte er volgens de commentatoren een editie van die nog net binnen de veiligheidslimieten viel. Door de wind dus helaas geen BBMF (Battle of Britain Memorial Flight) of andere toestellen uit WO 2. Als fotograaf was het aanpassen (grijze lucht, streepje blauw en weer dreigende luchten), maar dat vergat je snel met wat je nog te zien kreeg. Maar door de wind werden gelukkig ook bepaalde buien snel over het veld geblazen en ontsnapten we daardoor aan enkele stevige regendouches. Maar de zomerse bui de er viel zorgde wel voor enkele leuke shots: Tornado landing op een natte piste, Harriër take-off op een natte piste en ook mooie kleureffecten tijdens de demo van de RAF Eurofighter Typhoon (die vind ik persoonlijk in een mooie paint steekt). Zoals reeds vermeld geen warbirds door de wind en helaas waren de Red Arrows ook niet compleet. Door andere omstandigheden vlogen ze slechts met 7 i.p.v. de gebruikelijke 9 toestellen. De show was desondanks geweldig. Enkele hoogtepunten waren: de Italiaanse A129 Mangusta (begin van de demo helaas in een bui), een crosswind landing A400, de RAF Eurofighter Typhoon, Chinook, 2 demo’s van de Spaanse Harrier (éénmaal in duo met de F35 waarbij ze samen, ver genoeg uiteen voor de veiligheid wel te verstaan, hooverden over de piste en later op de dag een solo demo van de Harrier), de Rafale, de Osprey in duo met de KC130 en vervolgens solo.
Diegene die van de commentatoren echter enkele welgemeende complimenten kreeg was: Vrieske. Niet alleen voor zijn ondertussen al meer dan 5000 vlieguren op de F16 alleen, maar ook voor zijn vakkennis en zijn unieke demo.
De commentator zei: “ ik heb al veel prachtige F16 demo’s gezien, maar die lijken allemaal een beetje op elkaar. Deze echter is echt uniek. Veel negatieve G-krachten wat het extra moeilijk en zwaar maakt voor de piloot, maar hij vliegt zijn toestel alsof het niets is (fly it as if you have it stolen)".
Na een volle dag vliegtuigplezier werd weer koers gezet naar huis en begon het aftellen naar de editie van 2024.

(Tekst & Foto’s : Gunther Matterne)

Klik op de foto hierna en bekijk de prachtige reeks beelden die Gunther met zich meebracht uit het Verenigd Koninkrijk.