LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
OSTEND AIRPORT IN CORONATIJDEN

De voorbije maanden was het op de meeste Belgische luchthavens onnatuurlijk stil. Charleroi en Antwerpen waren zo goed als volledig gesloten en Brussel viel terug op minder dan 10 % van de normale bewegingen. Ook vliegclubs en -scholen waren verplicht inactief hoewel dit nu alweer sedert medio mei tot het verleden behoort.  
In al die ellende vormde de luchthaven Oostende-Brugge een uitzondering. Het passagiersvervoer (met TUI als enige maatschappij) viel natuurlijk ook stil (herneming vanaf 03 juli) maar het vrachtverkeer kende een ongekende boost. Door het wegvallen van de normale lijn- en chartervluchten moest immers alle vracht met zuiver cargo’s vervoerd worden. In Oostende nam het verwerken van cargovluchten dan ook enorm toe (in de maanden april en mei lag het volume verwerkte cargo bijna 2,5 maal zo hoog als in dezelfde periode in 2019).
Het aantal vrachtcarriers welke nu geregeld Oostende aandoen is heel gevarieerd. Naast het reeds lange bekende Egyptair (een viertal vluchten per week met Airbus A-330) zien we er de laatste maanden geregeld Qatar Airways (een 15-tal vluchten per week met Boeing 777 cargo’s), het Amerikaanse Kalitta Air (met Boeing 747’s) en het Britse Magma Aviation (met 747’s geleased van het Air Atlanta Icelandic). Voeg daarbij op ongeregelde tijden een Antonov An-124 van Antonov Airlines en we hebben reeds een mooie diversiteit.
Passagiersvervoer was er de laatste 4 maanden ook bijna niet. Enkel af en toe eens een bizjet en een bijna wekelijkse vlucht van Ukraine International. Vanuit Kiev werden vervangingen van bemanningen van vrachtschepen welke in Zeebrugge aanmeren  heen en terug gevlogen (normaal gebeurt dat met de gewone lijnvluchten tussen Kiev en Brussel). Deze vlucht werd uitgevoerd met een Embraer 190.
En tot slot landt er soms eens een militaire special. Zo kwam er op 20 juni een Ierse Casa CN-235MPA met techniekers aan boord welke een in Koksijde gestrande Ierse helikopter kwamen herstellen en op 25 juni een Nederlandse NH-90 voor een tankbeurt.
Voeg daar nu opnieuw de reguliere gebruikers bij zoals NHV, NZV, OAC en bezoekers waardoor Oostende soms wel een interessante spotterplaats is.

(Artikel & foto's : Marc Van Ryssel)