LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
NTU OO-H - NOT TAKEN UP REGISTRATIE SIAI MARCHETTI SF260

Een set foto’s van Siai-Marchetti SF-260’s, Belgisch geregistreerd in het OO-Hxx blok, vormen de aanleiding voor dit artikel. Wat is het verhaal achter deze vrij omvangrijke reeks SF-260’s, die waarschijnlijk niemand van ons ooit zag vliegen ?

Tijdens de jaren 1970 werd in België de mogelijkheid geboden aan vliegtuigverkopers om toestellen in België te importeren met een tijdelijke Belgische registratie in het OO-Hxx blok, met uitstel van  betaling voor de importtaks en de BTW. Taks en BTW waren pas verschuldigd bij het toekennen van een definitieve registratie of na het verstrijken van een vooropgestelde termijn. Deze werkwijze maakte het voor vliegtuigverkopers financieel interessant om een vloot demonstratievliegtuigen aan te leggen in afwachting van een feitelijke verkoop. In het OO-Hxx blok treffen we dan ook grote aantallen vliegtuigen aan op naam van firma’s als NEAS (Piper), RTC (Gulfstream en Varga) , Abelag Aviation (Cessna), Transmarcom Air (Cessna),  Aspair (Siai-Marchetti). We merken op dat niet alle OO-Hxx registraties een tijdelijk karakter hadden. Bestaande “normale” registraties bleven gewoon in gebruik naast de tijdelijke registraties.
Midden 1981 werd het OO-Xxx blok ter beschikking gesteld voor tijdelijke registraties, evenwel zonder het gunstregime dat bij het OO-Hxx blok bestond. Het toekennen van tijdelijke registraties stierf hierdoor een stille dood, net zoals het verschijnsel van Belgisch geregistreerde demonstratievliegtuigen.

De firma ASPE (Aviation Spare Parts Europe, later Aspair) van André Delhamende was vanaf de jaren 1970 één van de belangrijkere firma’s binnen het general aviation gebeuren in België. Als verdeler van de producten van Siai-Marchetti (in die periode vooral de S.205, S.208, SF-260 en FN.333 Riviera) reikte hun verkoopgebied ver buiten de grenzen van de Benelux.

Tegen de verwachtingen van Siai-Marchetti in bleek de SF-260 niet het verkoopsucces te worden op de civiele markt. Anderzijds waren de militaire versies veel meer gegeerd. O.a. de Italiaanse en Belgische luchtmachten gebruikten de SF-260 met volle tevredenheid als basislesvliegtuig. Een uitvoering met ophangpunten onder de vleugel voor lichte bewapening, de SF-260W, was ondertussen ook op de markt. Deze uitvoering werd vooral populair bij kleinere luchtmachten in Afrika en Azië.
Het was dan ook geen verrassing dat Rhodesië (vanaf 1980 Zimbabwe) haar interesse toonde in de aankoop van een aantal SF-260C lestoestellen en SF-260W lichte aanvalsvliegtuigen. Vanwege een embargo op wapenexport naar Rhodesië kon Siai-Marchetti hierop echter niet (rechtstreeks) ingaan.
Over eventuele politieke of financiële belangen die er gespeeld hebben spreken we ons niet uit, maar feit is dat Aspair vanaf januari 1977 een groot aantal SF-260’s kreeg aangeleverd, overgevlogen vanaf Milaan/Malpensa (op 13 km van de Siai-Marchetti hoofdzetel in Sesto Calende). Later werden de toestellen per boot (M/V Malange) vanuit de haven van Antwerpen via Rhodesië naar de Comoren verscheept, op papier de nieuwe eigenaar van de SF-260’s. Dat is inderdaad de officiële versie, want de SF-260’s werden in Rhodesië in gebruik genomen in plaats van naar de Comoren te worden geleverd. Aspair ontving in totaal 22 SF-260C's en leverde er 17 in Afrika, de 5 overblijvende werden naderhand terug geleverd aan Siai-Marchetti die ze aanpaste voor andere gebruikers (vandaar ook een aanpassing in het serienummer). Ook de Comoren, een groepje van 3 eilanden ten noordoosten van Mozambique,  gebruikte in haar Police Force 2 SF-260C’s en 3 SF-260W’s, maar die werden allicht op een normale manier geleverd.

Onderstaande lijst geeft een overzicht van serial, registraties (Belgische OO-Hxx en militaire registratie in Rhodesie/Zimbabwe) en leveringsdatum (voor zover gekend) bij Aspair.

266/23-01-(OO-HHA) 9094 -12/01/1977
267/23-02-(OO-HHB) 9907 -12/01/1977
268/23-03-(OO-HHC) 9098 -12/01/1977
269/23-04-(OO-HHD) 9905 -12/01/1977

270/23-05-(OO-HHE) 9906 -12/02/1977
271/23-06-(OO-HHF) 9196 -12/02/1977
272/23-07-(OO-HHG) 9911 -12/02/1977
273/23-08-(OO-HHH) 9190 -22/02/1977
274/23-09-(OO-HHI)
9159 -22/02/1977
275/23-10-(OO-HHJ) 9913 -22/02/1977
276/23-11-(OO-HHK) 9900 -10/03/1977
277/23-12-(OO-HHL) 9901 -10/03/1977
278/23-13-(OO-HHM) 9092 -10/03/197
7
279/23-14-(OO-HHN) 9039 -10/03/1977
280/23-15-(OO-HHO) 9912 -??/03/197
7
281/23-16-(OO-HHP) niet geleverd-??/03/1977-NIEUW s/n. 281/37-001
282/23-17-(OO-HHQ) niet geleverd-??/05/1977-NIEUW s/n. 282/37-002
283/23-18-(OO-HHR) niet geleverd-??/05/1977-NIEUW s/n. 283/37-003
284/23-19-(OO-HHS) 9194 -??/05/1977
285/23-20-(OO-HHT) 9099 -12/01/1977
286/23-21-(OO-HHU) niet geleverd-??/05/1977-NIEUW s/n. 286/38-001
287/23-22-(OO-HHV) niet geleverd-08/04/1977-NIEUW s/n. 287/44-001

Voor de foto’s verwijzen we naar de fotopagina. Het is niet altijd even duidelijk waar deze genomen werden, maar het is vrij zeker dat de foto’s waarop de SF-260’s een beschermend dekzeil dragen genomen werden op Gosselies. Ook de foto’s binnen zijn meer dan waarschijnlijk op Gosselies genomen in de Aspair hangars.

(Bronnen : Aeronews of Belgium (Aviation Society of Antwerp), Wikipedia, website siai-marchetti.nl)

(Tekst : Guido Van Roy - Foto’s : Collectie Armand Thys)

Klik op onderstaande foto en bekijk enkele SF260's NTU uit de collectie van Armand Thys.