LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen
LUNAK
RAND AIRPORT - ZUID-AFRIKA
Een voormalige collega op het werk ruilde in 2007 België voor Zuid-Afrika. Daar bouwde hij samen met zijn echtgenote een eigen, inmiddels gerenommeerd, reisbureau uit : Pongoa Travel & Tours inclusief een eigen guesthouse “Ponciana” in Hartbeespoortdam (Ifafi) Zuid-Afrika. Ronny maakte de hiernavolgende reportage van een trip naar Rand Airport (FAGM) en was bereid om deze met Lunak te delen, waarvoor onze hartelijke dank!
Op 12 juni 2022 brachten wij met de Landrover Owners Club of South Africa een bezoek aan Rand Airport. Deze luchthaven werd in 1929 gebouwd als de belangrijkste luchthaven voor Johannesburg. Ze werd officieel ingehuldigd op 21 december 1931 en is gelegen in Germiston op een hoogte van 1680 m. Door de uitbreiding van Johannesburg kon de luchthaven zelf niet vergroten en werd ze in 1948 vervangen door de Palmietfontein Airport. De taken van deze luchthaven werden dan in de jaren 1950 weer overgenomen door de volledig nieuwe Jan Smuts International Airport. Die onderging dan buiten enorm grote verbouwingen (o.a. voor de wereldbeker voetbal in 2010) nog tweemaal naamsveranderingen : in 1994 werd het Johannesburg International Airport en op 27 oktober 2006 kreeg ze de huidige naam OR Tambo International Airport.
Rand Airport is berucht om de warme temperaturen en de hoge ligging met relatief korte landingsbanen. Door de hoogte komt de luchtdichtheid overeen met deze op een hoogte van 2590 m als het er 30° warm is, hetgeen meestal het geval is. Door deze extreme omstandigheden kunnen verminderde prestaties van vliegtuigmotoren voorkomen. Daarom moet er heel veel aandacht gegeven worden aan het plannen van vluchten om ongelukken, die er in het verleden spijtig genoeg enkele keren gebeurd zijn, te vermijden.
Er zijn op Rand Airport sinds mei 1940 geen commerciële vluchten meer en vandaag biedt de luchthaven onderdak aan luchtcharterexploitanten, vliegscholen en een aantal vliegtuigonderhoudsorganisaties, evenals andere luchtvaart gerelateerde ondernemingen oa Henley Air die gespecialiseerd zijn in helikoptervluchten. We hadden een begeleide tour door de hangars van Henley Air met de verschillende types van heli's die ze gebruiken voor hun activiteiten oa privé-vluchten, medische hulp, luchtwaarnemingen voor verschillende firma's oa Cartrack en Matrix ivm opsporing van gestolen auto's. Er staan ook enkele verzamelexemplaren oa een Amerikaanse helikopter die nog in de Vietnam oorlog heeft gediend. De luchthaven is ook de thuisbasis van het Flying Lions Aerobatic Team. Wist je dat een opleiding tot commerciële helikopterpiloot tussen de 2-4 jaar duurt naargelang het type van heli en dat de volledige kosten voor de opleiding (tussen de € 120.000 - € 170.000) voor de aanvang van de opleiding moet vereffend worden.
Ter plaatse is ook het South African Airways Museum met een overdekt museum en een buitenmuseum. Hiervoor heeft South African Airways een Boeing 747-200 en een Boeing 747SP gedoneerd, die te zien zijn op de luchthaven. Het museum bezit ook een Boeing 737-200, twee DC-4's, een DC-3, Vickers Viking, Lockheed Lodestar, Lockheed L1649 Starliner, DH Dove en tal van andere tentoonstellingen.
De luchthaven organiseert ook een jaarlijkse vliegshow, die dit jaar op 4 september 2022 zal plaatsvinden (zie hier). Ter plaatse is er het gezellige Harvard Café waar je lekker kan lunchen en iets drinken.
(Tekst & Foto’s : Ronny Van den Hoeck)
Klik op de foto hierna om de fotoreportage bij dit artikel te bekijken.