LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen
LUNAK
1969 VLIEGTUIG OP STRAAT IN GENT
Het is uiterst zeldzaam dat je een vliegtuig op straat ziet voorbij rijden met draaiende motor. Nochtans in de nacht van donderdag 11 september op vrijdag 12 september 1969 werd een gloednieuwe Piper Navajo langs de openbare weg overgebracht van het vliegveld van Sint-Denijs-Westrem naar het Citadelpark in Gent.
De Piper PA-31-310 Navajo met registratie N6600L en serienummer 31-491, kwam tijdens de namiddag op 11 september aan op Sint-Denijs-Westrem na een vlucht vanuit Genève. Het is dezelfde avond nog rond middernacht met draaiende motoren en onder begeleiding van de Gentse Politie via de Derbystraat en de Kortrijksesteenweg, over de brug van de Ringvaart tot aan het kruispunt de Sterre gereden. Daar werden een eerste maal de motoren stilgelegd om het vliegtuig met mankracht tussen de obstakels van het kruispunt te laveren. Daarna werden de Lycomings opnieuw gestart en ging het verder door via de Kortrijksesteenweg tot aan het spoorwegviaduct aan de St.Denijslaan.
Hier werden de motoren nogmaals stilgelegd om het vliegtuig manueel onder de beperkte doorgang van de brug door te trekken. Met een spanwijdte van 12,5 m en een hoogte van 4 m was er nog weinig ruimte over tussen de pilaren. Daarna werden de 2 zescilinder boxermotoren nogmaals gestart en reed de Navajo nog 300m verder tot aan de ingang van het Citadelpark.
Op die plaats werd de Piper Navajo geparkeerd als blikvanger tijdens de Internationale Jaarbeurs van Gent die liep van 13 tot 28 september. In samenwerking met European Air Services was het vliegtuig te bezichtigen als promotiestunt voor de luchttaxi firma Ghent Air en werden er flyers uitgedeeld.
Na afloop van de jaarbeurs is het via hetzelfde traject van 3 km teruggekeerd naar het vliegveld van Sint-Denijs-Westrem.
De Piper Navajo had een leeggewicht van 1780 kg en kon 5-6 passagiers vervoeren aan een kruissnelheid van 383 km/u.
Deze N6600L heeft nadien een hele reeks eigenaars gehad in een aantal verschillende landen. Zo werd het o.a. nog geregistreerd als F-OCPC, F-BYCQ, G-BGYI, OY-AZN, LN-AZN en is het waarschijnlijk tot nu toe nog steeds actief in Canada als C-GILV.
Volgens de reporter van het bijgevoegd krantenartikel zou dit op vrijdagnacht geweest zijn. Maar via een mail van de heer Bovsovers van Ghent Air kreeg ik de bevestiging dat het op donderdagnacht doorging.
Hierbij nog mijn speciale dank aan de heren Piet Dhanens, Georges Bovsovers en Thomas Nowé voor het aanleveren van de foto’s en de nodige informatie en aan de heer Daniël Neyt die het krantenartikel al die jaren heeft bewaard en dat de aanzet was tot dit artikel.
(Tekst : Raymond De Clercq - Foto’s : Piet Dhanens, G.Bovsovers)
Klik op de foto uit de krant Het Volk hieronder voor meer beelden van dit exceptioneel transport.