LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen
LUNAK
DE HAVILLAND CANADA BEAVER - RANS COYOTE - MILES MAGISTER
In een eerder artikel in deze rubriek werd kartonmodelbouw in het algemeen besproken. Vandaag bekijken we snel de nieuwste door Design Group Alpha (DGA) te koop aangeboden modellen op Ecardmodels .
De opbrengst van de verkoop van onze modellen wordt geschonken aan luchtvaartmusea of instellingen die zich inzetten voor het behoud van luchtvaartgerelateerde geschiedenis. Meest recent werd de opbrengst geschonken aan DHC-2.com en het Yukon Transportation Museum, Canada.
Hieronder volgt een korte beschrijving van de meest recente uitgebrachte modellen.
1. De Havilland Canada DHC.2 Beaver
Vlak na de 2e wereldoorlog voorzag men in Canada de behoefte aan een klein transportvliegtuig van volledig metalen constructie, eenvoudig in onderhoud, met STOL (Short Take-off and Landing) eigenschappen, en een onderstel dat eenvoudig omvormbaar moest zijn van vlotters naar wielen of skis : een echt “bushplane” dus. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de DHC.2 al snel populair werd, niet alleen bij civiele operatoren (waarvoor het toestel in eerste instantie ontworpen was) maar ook bij diverse militaire gebruikers. Tussen de eerste vlucht op 16 augustus 1947 en het einde van de productie in 1967 werden niet minder dan 1657 Beavers geproduceerd, waaronder 60 Turbo Beaver Mk.III’s met een verlengde romp en PT6A turbopropmotor en 1 Beaver Mk.II met een Alvis Leonides stermotor. Ondanks de leeftijd en het zware gebruik van de meeste airframes zijn er nog steeds Beavers in commercieel gebruik. Er zijn trouwens volop ombouwkits voorhanden om de Beaver te moderniseren. Zo is het mogelijk om de 450pk sterke Wasp Junior stermotor te vervangen door een moderne 680pk PT6A turboprop. Operator Harbour Air heeft zelfs één van haar DHC.2’s van een elektromotor voorzien !
Design Group Alpha biedt een kartonmodel van de Beaver aan in een 40-tal versies, in de oorspronkelijke standaard versie, al dan niet voorzien van diverse updates (o.a. extra cabineraampjes), de Mk.II (Alvis Leonides) en Mk.III (PT6A turboprop).
2. Rans S.6ES Coyote
Randy Schlitter’s S-6 Coyote II , een 2-zits ultralight, werd ontwikkeld uit de eerdere S-4 en S-5 Coyote éénzitter. Het toestel is zowel in kitvorm als fabrieksgebouwd beschikbaar.
De eerste versie moest het stellen met een 50pk Rotax motor, maar de verbeterde S-6ES (extended span) kreeg een 100pk Rotax. Later kwamen ook de versies S-6LS (light sport) en S-6S Super Six op de markt. Alle versies kunnen naar keuze voorzien worden van een onderstel met neus- of staartwiel, skis of vlotters zijn optioneel.
Het kartonmodel van Design Group Alpha is verkrijgbaar in 5 versies.
3. Miles M.14 Magister
De Miles Magister was een ontwerp naar de RAF specificatie T.40/36, een trainingstoestel dat zowel voor basistraining, blindvlieginstructie en basis aerobatics moest kunnen ingezet worden. Miles baseerde het nieuwe ontwerp op de succesvolle Hawk Trainer, een elegante laagdekker met 2 zitplaatsen in tandem. De RAF gebruikte op dat moment (halfweg de jaren ‘30) zitparachutes, waardoor een hogere romp nodig was. Tevens moesten extra instrumenten voor blindvliegtraining ingebouwd kunnen worden, zodat de romp van de Magister wat plomper oogt dan we gewoon zijn van Miles vliegtuigen. De hogere romp noodzaakte bovendien een groter kielvlak.
Doordat de structuur van de Miles Magister in hoofdzaak uit hout bestaat blijven er heden ten dage nog slechts een handvol toestellen over, van de meer dan 1300 gebouwde. Slechts enkelen hiervan zijn nog vliegwaardig.
Het kartonmodel van Design Group Alpha werd uitgebracht in 11 verschillende versies, waaronder de G1 (Belgische Luchtmacht, 1946), OO-NIC (G1 nadat het uit militaire dienst werd genomen) en T9800 (OO-NIC, gerestaureerd en tentoongesteld in het Brussels Air Museum).
(Tekst & Foto's : Guido Van Roy)
Klik op onderstaande foto voor de profieltekeningen en voorbeelden van de besproken kartonmodellen.