LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen
LUNAK
FLY-IN AERO KIEWIT 2023
Op zaterdag 26 en zondag 27 augustus had op het Hasseltse vliegveld Kiewit de jaarlijkse open door en fly-in plaats. Deze organisatie is in de loop der jaren één van de hoogtepunten geworden onder de diverse meetings van de “kleine” luchtvaart.
Dat Kiewit zo een bekendheid heeft verworven in luchtvaartkringen heeft vooral te maken met het feit dat dit vliegterrein tot op heden het oudste nog actieve vliegveld in België is. De oorsprong gaat terug naar de “oertijd” van de luchtvaart. In de periode 1910-1914 (de zogenaamde “belle époque”) was Kiewit, onder impuls van de Luikse luchtvaartpionier ridder Jules de Laminne, de draaischijf. Na het behalen van zijn vliegbrevet in de lente van 1910 (in de school van Henry Farman in het Franse Mourmelon) was hij medeorganisator van een vliegweek op Kiewit (oktober 1910) en begon hij vanaf 1912 met de opleiding van de eerste Belgische militaire piloten (in concurrentie met baron Pierre de Caters in St-Job in ’t Goor). In 1912 haalde Kiewit zelfs het wereldnieuws toen de Laminne een vlucht uitvoerde met de Bulgaarse tsaar als passagier. Dit was meteen de 1e vlucht van een “gekroond hoofd” in de wereld, een gebeurtenis welke zelfs de frontpagina van de New York Times haalde!
Kwam er in de dertiger jaren een nieuwe glorieperiode voor de Kiewitse luchtvaart dan zou vanaf 1940 een decennialange periode van absolute stilstand volgen.
Pas in 1969 werd het vliegveld in zijn huidige vorm heropend en het is op heden de thuisbasis van een omvangrijke vloot sportvliegtuigen, ULM ’s en zweeftoestellen.
Wat het succes van de fly-in’s in de hand werkt is de perfecte ligging van het veld waarbij het publiek over de ganse lengte van de ongeveer 650 m lange start- en landingsbaan van heel nabij de activiteiten kan volgen. Voor de echte spotters zijn de omstandigheden quasi perfect met de ganse dag de zon in de rug. Tevens zijn diverse hangars de ganse dag toegankelijk (in één hangar werd zelfs een kleine historische expo over de vliegveldgeschiedenis ingericht).
Vooral op zaterdag was er een constant komen en gaan van bezoekende vliegtuigen. Door de iets mindere weersomstandigheden op zondag, met in de namiddag een ferme plensbui, was de bedrijvigheid iets minder. De piloten van de lokale vliegclub dienden echter beide dagen overuren te kloppen, zo groot was de interesse voor de luchtdopen. 3 Tecnam P.2010’s stonden beide dagen nauwelijks stil op de grond. De heel democratische prijs van 40 euro per persoon voor een vlucht speelde dit zeker in de kaart.
Echte nieuwigheden kregen we dit jaar zo goed als niet voor onze lenzen maar toch was het opnieuw een heel gezellig weekend op deze relikwie van onze nationale luchtvaarthistorie.
(Tekst : Marc Van Ryssel - Foto's : De Clercq Raymond - Guido Van Roy - Marc Van Ryssel)
Klik op de eerste foto voor de beelden van zaterdag (Guido & Marc), klik op de tweede foto voor de beelden van zondag (Raymond & Marc).