LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen
LUNAK
FLY & DRIVE IN SCHAFFEN-DIEST EBDT
Na de 2 coronajaren 2020 en 2021 kon Diest Aero Club haar populaire fly-in, aangevuld met een drive-in voor oldtimer auto’s, dit jaar opnieuw organiseren. De lijst met inschrijvingen geraakte aanvankelijk maar moeizaam opgevuld, maar naarmate het weekend van 13/14 augustus naderde kwamen er dagelijks deelnemers bij. Uiteindelijk werd het cijfer van 200 ingeschreven vliegtuigen net niet gehaald.
Daar waar de laatste editie in 2019 af te rekenen kreeg met allesbehalve schitterende weersomstandigheden was de zon dit jaar wel van de partij, samen met een wolkeloze hemel en (soms te) hoge temperaturen. In hoeverre deze extreme temperaturen een invloed hebben gehad op de bezoekende vliegtuigen is moeilijk te zeggen. Feit is dat er enerzijds zowel op zaterdag als zondag vrij veel activiteit was van startende en landende toestellen terwijl anderzijds toch een behoorlijk aantal van de ingeschreven vliegtuigen niet kwam opdagen.
Eén van de toppers onder de bezoekende vliegmachines, binnenvliegend op zaterdag, was ongetwijfeld de De Havilland DH90A Dragonfly, een kleiner broertje van de beter bekende DH89 Dragon Rapide (Dominie genoemd in RAF-dienst). De DH90 (prototype) en DH90A was in productie van 1936 tot 1938, in totaal werden amper 67 toestellen gebouwd). Met zijn knalrode romp en zilverkleurige vleugels is de DH90A G-AEDU slechts één van de twee nog bestaande DH90A’s. Het andere toestel, ZK-AYR bevindt zich in Nieuw-Zeeland.
Een kort overzichtje van enkele andere aanwezige vliegtuigen :
- De Havilland DH82A Tiger Moth D-EPKS/R-5086 : enkel kortstondig aanwezig op vrijdagnamiddag. De Tiger Moth is natuurlijk een bekend toestel maar hoewel er nog een behoorlijk aantal rondvliegen wordt het steeds zeldzamer op Belgische fly-ins.
- Stinson Model 105 Voyager G-AFYO (ook bekend als Stinson HW-75, als verwijzing naar de 75pk Continental A-75 motor) : deze hoogdekker uit de jaren ‘40 met een eerder corpulente romp en een ogenschijnlijk veel te groot verticaal staartvlak is misschien niet meteen moeders mooiste, maar in Europa is het zeker een zeldzame verschijning.
- Miles M.38 Messengers G-AJWB en G-AKVZ : de oorspronkelijke Messenger 1 werd voor de RAF ontwikkeld tijdens de 2e wereldoorlog. Na de oorlog hernam Miles de productie van een aangepaste versie specifiek voor de civiele markt, de Messenger 2A, uitgerust met een Blackburn Cirrus Major 3 motor. Andere varianten met andere motoren waren 2B, 2C, 3, 4, 4A (omgebouwde ex-RAF Messenger 1’s), 4B en 5.
De Messenger 2A G-AJWB is een regelmatige bezoeker aan diverse fly-ins en was als dusdanig reeds enkele malen in Schaffen present. De Messenger 4B G-AKVZ is het enige toestel van dit subtype dat ooit gebouwd werd, uitgerust met een De Havilland Gipsy Major 10 motor. Het is dan ook eerder zeldzaam dit toestel op een Belgische fly-in te ontmoeten.
- Wassmer WA.40 Super IV G-CLJU : Het prototype van de WA.40 maakte zijn eerste vlucht in 1959. Het ontwerp vormde een combinatie van ouderwetse maar beproefde constructiemethodes (romp in buisconstructie, vleugels in hout, alles overtrokken met doek) met moderne snufjes (intrekbaar onderstel) en een krachtige motor (180pk). Na 2 prototypes en 50 productietoestellen volgden andere varianten zoals de WA.40A (moderner ogend kielvlak) en de WA.41 Baladou (vereenvoudigde versie met vast onderstel). G-CLJU is zilverkleurig met opvallende gele vlakken op romp en vleugels.
- Siai-Marchetti SF-260 G-BAGB : hoewel de SF-260 in België absoluut geen onbekende is, verdient G-BAGB toch een vermelding, al was het maar door zijn bijzonder fraaie kleuren : donkerblauw metallic met goudkleurige en rode accenten.
- Piper PA22-150 Caribbean G-ATXA : deze luxe-uitvoering van de Piper Tri-Pacer onderging een conversie naar staartwielconfiguratie waardoor hij amper te onderscheiden is van de eerdere PA20 Pacer. De ombouw komt beslist ten goede aan de looks van het toestel, een “echte” Tri-Pacer ziet er nogal koddig uit door het hoge neuswielonderstel.
- Casa C-212-300DF N620AR : ontegensprekelijk het grootste toestel op de fly-in. De donkergrijze N620AR, die voornamelijk gebruikt wordt bij de training van militaire parachutisten, maakte zowel op zaterdag als zondag een gesmaakte demovlucht.
IAR-823 F-AZLQ/10 : wat op het eerste zicht voor een Piper Cherokee of Siai-Marchetti S.205 kan versleten worden is in werkelijkheid een eerder zeldzame “warbird”. De IAR-823 is inderdaad een verbindingsvliegtuig dat door de Roemeense luchtmacht in volle koude oorlog werd gebruikt. Het was dan ook met veel plezier dat we deze zeldzame vogel konden fotograferen op en boven Schaffense grond.
- Stampe Vertongen SV-4 : de Belgische klassieker bij uitstek. Zoals op de meeste Belgische fly-ins maakten een aantal SV-4’s hun opwachting in Schaffen, 9 stuks om precies te zijn. Daarenboven kwamen niet minder dan 4 verschillende moderne SV4-RS ultralights de line-up versterken. Extra vermeldenswaard want niet eerder in Schaffen : de SV-4C D-EBHL met het stabilo in de Belgische driekleur.
- Cessna : diverse Cessna-klassiekers tekenden present op de fly-in (modellen 140, 150, 152, 170, 172, 180, 182, 205 en 305 Bird Dog). Hoewel de meeste van deze no-nonsense toestellen misschien wat minachtend bekeken worden vormen zij een belangrijk onderdeel van het “recreational aviation” gebeuren. Toegegeven, van de meeste modellen werden honderden, zoniet duizenden exemplaren gebouwd zodat ze misschien niet tot de zeldzame vogels behoren waar elke vliegtuigliefhebber wild van wordt. Anderzijds blijft het een vaststaand feit dat veel professionele piloten van nu ooit een luchtdoop kregen in één van Cessna’s hoogdekkers… dikwijls een ervaring die de latere beroepskeuze beïnvloedde.
- Boeing Stearman : na de SV-4 de meest talrijke tweedekker op de fly-in (3 stuks). Voor het eerst aanwezig was de fraaie grijze E-75/N2S-3 Kaydet N79535/547.
- Saab S.91D Safir G-XCID : deze Saab viel op door zijn mooie lichtblauwe kleur. Van de 323 gebouwde S.91’s (in de varianten A, B, C en D) werden er 120 in Nederland gebouwd bij De Schelde, alle anderen zagen het levenslicht in Zweden waaronder ook G-XCID.
- SE.5a replica 21-AAP/F-JFIQ : deze leuke ultralight, een semi-scale replica van de SE.5a jager uit Wereldoorlog 1, bezocht de fly-in op zondag.
Uiteraard ook vermeldenswaard : de mooie non-acro demovluchten van het Belgian Air Force Red Devils team op zaterdag en zondag. Ondanks hun gezegende leeftijd (in gebruik in de Belgische luchtmacht sinds 1970) zien de Marchetti’s er nog steeds nagelnieuw uit en het rode duivelsjasje staat de toestellen bijzonder goed.
Voor alle duidelijkheid : dit overzicht is allerminst volledig en het feit dat bepaalde types niet vermeld werden wil niet zeggen dat die toestellen niet interessant zijn.
De Schaffense fly-in voor 2022 zit er weer op… aftellen maar naar editie 2023, bij leven en welzijn zullen we met veel plezier weer aanwezig zijn. Alleszins een welgemeend dankwoord aan de organisatie voor alweer een prachteditie.
(Tekst & foto’s : Guido Van Roy)
Klik op de onderstaande foto's respectievelijk voor de foto's van Guido op vrijdag, zaterdag en zondag.