LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen
LUNAK
PERCIVAL P.66 PEMBROKE C.51 RM-9 OT-ZAI
De foto onderaan toont de Percival Pembroke RM-9 OT-ZAI die klaar staat voor vertrek naar de USA. Het toestel draagt reeds de Amerikaanse registratie N51964.
De opname, waarvan de fotograaf niet gekend is, komt uit de verzameling van Daniel Neyt en werd genomen in de lente van 1978.
De Belgische luchtmacht kocht 12 van deze toestellen aan ter vervanging van de Avro Anson. De Pembrokes met militaire registraties RM-1 tot en met RM-12 werden gebruikt bij het 21ste Squadron van de 15de Wing te Melsbroek voor transport- en verbindingsdoeleinden alsook voor luchtfotografie. Zij werden in 1978 uit dienst genomen en vervangen door de Swearingen Merlin III.
De Pembroke op de foto werd gebouwd in 1954 onder serienummer P66.0029. Bij zijn ingebruikname bij de luchtmacht in september 1954 kreeg het toestel de militaire registratie RM-9 OT-ZAI. De OT-ZAI werd uit actieve dienst genomen in maart 1976.
Het toestel werd verkocht aan Air America in de USA en kreeg daarvoor de Amerikaanse registratie N51964 (maart 1978) die te zien is op onderstaande foto.
Vervolgens werd het vliegtuig ingeschreven als HR-ITA (Honduras) augustus 1978 - N702JM december 1987 - N510RP november 1988 - C-GBGT (data onbekend) waar de Pembroke in Canada zou gerestaureerd worden. Sedert september 2018 zou de RM-9 (en de RM-1) zich bevinden bij Round Engine Aero in Nashville Michigan in de USA. Daar vernam ik dat de RM-9 ontmanteld werd en gereed staat voor transport naar Canada.
In juni vernam ik van de mensen van Round Engine Aero dat de RM-01 verkocht werd en in Wisconsin staat opgesteld (zie foto’s).
De RM-09 werd ontmanteld (zie foto’s) en staat er inderdaad gereed voor transport naar Canada wanneer de grenzen terug opengaan.
Overgebleven Pembroke's in België :
De Pembroke RM-4 OT-ZAD staat opgesteld in het Koninklijk Legermuseum te Brussel afdeling Luchtvaart. In 1977 werd het over de weg getransporteerd naar het museum in Brussel en is er nog steeds te bezichtigen.
De Pembroke RM-7 OT-ZAG werd in september 1969 ingezet om de wereldberoemde Belgische wielrenner Eddy Merckx van Frankrijk naar België te repatriëren na zijn val in het dernycriterium te Blois (F) op 09/09/1969. Eddy Merckx werd zwaar gewond, zijn gangmaker Bernard Wambst liet hierbij het leven. Deze Pembroke staat opgesteld in Melsbroek en is verbonden aan het Dakota Historical Center 15de Wing.
Geraadpleegde bronnen voor dit artikel :
Belgian Wings - Daniel Brackx - Het Nieuwsblad - Laurent Heyligen - Pierre Gillard - Round Engine Aero.
(Tekst : Jef Pets - Foto's : Daniel Neyt - Daniel Brackx - Laurent Heyligen - Guido Volders - Raymond De Clercq - Willy Van den Bulck - Jef Pets)
Klik op de foto van de Pembroke en bekijk nog enkele bijbehorende foto's bij dit artikel.
De eerste foto's betreffen deze van de RM-9, de RM-4 en de RM-7. De overige foto's zijn van andere Pembrokes van de Belgische luchtmacht.