LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen
LUNAK
OPEN DOOR 75 JAAR 15e WING & 30 JAAR LUCHTSTEUN FEDERALE POLITIE
De laatste opendeurdagen op de militaire luchthaven van Melsbroek (EBMB, het militaire gedeelte van EBBR) werden in 2013 gehouden, 10 jaar geleden. Hoog tijd dus om de poorten nogmaals wagenwijd open te zetten voor het grote publiek. Er stond trouwens een dubbele verjaardag op het programma : 75 jaar 15e Wing en 30 jaar DAFA (Directie Luchtsteun). Dat zo’n opendeurdag massaal volk aantrekt zal duidelijk zijn, zowel op zaterdag 27 als op zondag 28 mei werden zo’n 20000 bezoekers geteld. Nieuw voor deze editie was de positionering van de veiligheids- en toegangscontrole in kazerne Groeneveld, tegenover de hoofdingang van de militaire luchthaven. Het gaf iedereen meteen de gelegenheid om de museumtoestellen van het in dezelfde kazerne ondergebrachte Dakota Museum van nabij te zien : C-119 Flying Boxcar, Percival Pembroke en Douglas C-47 Dakota evenals de recent toegevoegde neussecties van een C-130 Hercules en Boeing 727.
De grote publiekstrekkers, letterlijk en figuurlijk, waren natuurlijk de Airbus A400M en de bijhorende gigantische onderhoudsloods. Alle momenteel geleverde A400M’s (7 stuks, nummer 8 wordt eind dit jaar of begin volgend jaar afgeleverd) waren present, met de Luxemburgse CT-01 te midden van de static, CT-03, 04 en 07 in de onderhoudsloods en CT-02, 05 en 06 op de flightline naast de static. Aangezien de 15e Wing haar gewezen werkpaard, de C-130 Hercules, nog steeds niet vergeten is werd in de static een Nederlands exemplaar opgesteld, geflankeerd door een eveneens Nederlands gemarkeerde (maar multinationaal gebruikte) Airbus A330 MRTT (Multi-Role Tanker-Transport). Bij de aanwezigheid van een Embraer EMB-121 Xingu van de Franse Luchtmacht zal misschien niet direct een verband met de 15e Wing gezocht worden. Nochtans is dit tweemotorige toestel een belangrijke schakel in de opleiding van militaire piloten voor transportvliegtuigen.
Oldtimers die een directe link met de 15e Wing hebben waren de in D-Day kleuren geschilderde C-47 Dakota G-ANAF en de Percival Proctor G-AKIU, allebei toestellen die ooit op Melsbroek gestationeerd waren. Los van de 15e Wing maar belangrijk in het verleden van de Belgische luchtmacht waren de lestoestellen SV-4b (OO-EIR, voormalige V-4) en North American T-6 Harvard (N4109C, geschilderd als H-210).
De static line-up werd verder aangevuld met een F-16A (FA-91), Siai-Marchetti SF-260MB (ST-23, in Red Devils kleuren), NH-90TTH heli (RN-08) en Dassault Falcon 7X (OO-FAE).
In en nabij de DAFA hangar noteerden we 1 bezoeker, de EC135 heli (D-HVBX) van de Duitse Bundespolizei en het bijna volledige bestand aan helikopters van onze Directie Luchtsteun : MD902’s G-10, 11 en 12 op de flightline, G-16 in de static en G-17 in onderhoud binnenin de loods. De static werd aangevuld met de MD.520N G-15, terwijl in de loods de Cessna 182 G-04 en de historische Alouette II G94 konden bewonderd worden.
Het vliegprogramma was eerder beperkt, wat niet verwonderlijk is op een drukke commerciële luchthaven. De 2 demo’s (A400M Tactical Air Land Operation en DAFA MD.902) werden enkele malen herhaald, zodat iedereen de gelegenheid kreeg de nodige actie te zien. De A400M blijft imponeren door zijn afmetingen en de ogenschijnlijk erg korte take-off run. DAFA demonstreerde de veelzijdigheid van haar MD.902’s. G-11 gaf een demonstratie in het blussen van bv. beginnende bosbranden via de Bambi-bucket, terwijl G-12 een aantal scenario’s toonde voor de inzet van Special Forces.
Vliegtuigliefhebbers die tevens hoopten hun collectie foto’s van airliners aan te vullen bleven een beetje op hun honger. Behalve het tegenlicht en heathaze zorgde een vrij stevige noordoostenwind er voor dat het baangebruik (01 voor landing, hoofdzakelijk 07R voor take-off) slechts voor een beperkt aantal fotografeerbare vliegtuigen zorgde. Hoofdzaak was echter de Open Door, en daarover horen we alleen maar positieve commentaren en daar sluiten wij ons bij aan. Als we dan toch een kleine opmerking moeten maken : vliegtuigfotografen zijn geen liefhebbers van nadars of wit/rode linten vlakbij het vliegtuig dat ze willen fotograferen…
Bij deze wensen we de organisatoren en alle medewerkers te bedanken om van deze Open Door een succes te maken. Volgende afspraak bij voorkeur iets sneller dan 2033...
(Tekst : Guido Van Roy - Foto’s : Guido Van Roy - Sam Pets - Marc Van Ryssel - Raymond De Clercq)
Klik op de onderstaande foto's voor de beeldverslagen gespreid over de twee dagen.