LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen
LUNAK
FOTO van het MOMENT
LANGS VLAAMSE WEGEN KOMT MEN WEL ERGENS LUCHTVAART TEGEN
Sedert geruime tijd lagen er aanvankelijk 4 - recent nog 2 - externe brandstoftanks voor vliegtuigen bij het Amerikaans Stockhuis in Ranst. Eerder wekten deze tanks mijn interesse al, maar ik geraakte er niet echt goed bij omdat ze te hoog opgestapeld lagen. In het verleden vroeg ik een medewerker van het stockhuis naar de herkomst van deze tanks en van welke type vliegtuig of helikopter deze zouden kunnen afkomstig zijn. De vriendelijke man kon op mijn vragen echter niet antwoorden.
Aanvankelijk dacht ik dat ze gebruikt werden op de Republic F-84’s (Thunderstreak of Thunderflash) waarbij ik louter afging op de vormgeving van deze extra-fueltanks.
Nu de tanks op de grond lagen, kon ik ze van dichtbij bekijken en fotograferen.
Ik had het duidelijk bij het verkeerde eind met betrekking tot de F-84!
Bij nader toezien vond ik op één van de fueltanks een typeplaatje dat uitsluitsel bracht.
Het plaatje vermeld MBB (Speyer) met daaronder Tornado (Baumuster), 075-100023-024 (Sach-nr) en daaronder T-0528 (Stück-nr).
Op de tweede fueltank vond ik de vermeldingen 075-100023-26 (Sach-nr) en T-0549 (Stück-nr). Beide zijn voorzien voor NATO F-34 fuel wat ook op de tanks staat vermeld.
MBB staat voor Messerschmitt-Bölkow-Blohm. De MBB-onderneming (1969-1989) werd overgenomen door DASA (een Duitse Lucht- en Ruimtevaartonderneming) dat op zijn beurt overging in het EADS (EADS - European Aeronautic Defence and Space Company 1989-2014) en momenteel ressorteert onder de Airbus Group.
MBB werkte aanvankelijk mee aan het MRCA-project (Multi Role Combat Aicraft) dat uiteindelijk tot de ontwikkeling zou leiden van de Tornado.
In het MRCA-project participeerden 3 landen zijnde Duitsland, Italië en het Verenigd Koninkrijk, later kwam Saudi-Arabië nog aansluiten.
Vandaag vliegt de Tornado nog bij de Duitse Luftwaffe, het Italiaanse Aeronautica Militare en bij de Saudische Royal Saudi Air Force.
Enkele van de externe brandstoftanks die ooit één of meerdere van de 992 gebouwde Tornado’s van extra brandstof heeft voorzien kon ik eindelijk identificeren en op de gevoelige plaat vastleggen (zie de 2 foto's onderaan het artikel).
Voor alle duidelijkheid: externe brandstoftanks worden in vredestijd nooit afgeworpen tenzij in uiterste nood. Onder normale omstandigheden keert het vliegtuig of de helikopter na de missie altijd terug met de externe fueltank(s).
In oorlogssituaties kan het afwerpen van de tank(s) voor de piloot het verschil maken tussen leven en dood!
En er is nog meer ...
Op de tanks zijn er rode metalen beschermingspanelen aangebracht met daarop de tekst JABO G 32 en WTG-FLIGHT Lena.
Wat kunnen deze vermeldingen ons vertellen?
Primo: de vermelding JABO G 32 verwijst naar het Jagdbombergeschwader 32. Deze eenheid van de Duitse Luftwaffe was vanaf juli 1958 actief en werd eind maart 2013 ontbonden bij een reorganisatie. Het JABOG 32 was gebaseerd op Fliegerhorst Lechfeld (ETSL) in het zuiden van de Duitse deelstaat Beieren met als hoofdstad München.
De eenheid vloog aanvankelijk op de Republic F-84 Thunderstreak en vervolgens op de Lockheed F-104 Starfighter welke in het begin van de jaren 1980 werden vervangen door de ... Tornado!
Secundo: het JABOG 32 had op Fliegerhorst Lechfeld twee locaties met shelters, OTTO en LENA genaamd. Aan elk van deze twee plaatsen was een maintenance-sectie toegewezen welke onder andere het routineonderhoud aan de vliegtuigen uitvoerden. Samen vormden zij het Wartuings und Waffen Staffel. Omdat ze effectief op de flightline opereerden werden ze dan ook een Flight genoemd. OTTO flightline bevond zich in het zuiden van de basis en LENA in het noorden.
Samen vormden zij het Wartungsgeschwader … WTG-FLIGHT LENA!
Met hartelijke dank aan de Traditionsgemeinschaft JABOG 32 en inzonderheid aan de Heer Claus Mayerhofer om ons de nodige inlichtingen te verschaffen met betrekking tot het JABO 32 in het algemeen en het WTG in het bijzonder.
(Tekst & Foto's: Jef Pets)