LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen
LUNAK
EXPERIMENTAL DAYS - EBLE - LEOPOLDSBURG - SANICOLE
Nadat de edities van 2020 en 2021 geannuleerd moesten worden vanwege de coronapandemie konden de Experimental Days dit jaar weer doorgaan. Zelf waren we aanwezig op vrijdag 1 en zondag 3 juli.
De Experimental Days worden sinds 2015 jaarlijks op het vliegveld van Sanicole georganiseerd (in 2017 en 2018 onder de benaming EFLEVA days), bedoeld als bijeenkomst voor mensen die actief zijn in de amateurvliegtuigbouw of vliegtuigrestauratie. De meeste deelnemers bezoeken het evenement per vliegtuig, dikwijls een zelfgebouwd exemplaar. In tegenstelling tot klassieke fly-ins zijn de Experimental Days in principe geen publiek gebeuren. Geen massale opkomst van vliegtuigspotters of gezinnen-op-uitstap dus, maar een rustige en ontspannen driedaagse waarbij de deelnemende piloten en hun passagiers aan diverse al dan niet luchtvaart gerelateerde activiteiten kunnen deelnemen. Het gros van de deelnemers arriveert op vrijdag en blijft tot zondagmorgen, waarna de terugtocht naar huis aangevat wordt. Dat sommige piloten er best wat vliegtijd willen aan spenderen blijkt uit het feit dat eerdere edities deelnemers aantrok uit Zweden, Noorwegen, Italië, Zwitserland, Frankrijk, Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië en, uiteraard, België.
Zoals elke fly-in zijn ook de Experimental Days sterk afhankelijk van de weersomstandigheden. Jammer genoeg strooien die soms wat roet in het eten. Ook dit jaar bleef men niet gespaard van negatieve weersinvloeden op de plaats van vertrek of onderweg, want hoewel de deelnemerslijst vliegtuigen uit Zwitserland, Italië en Zweden vermeldde waren deze nergens te bespeuren. Ook Duitse en Nederlandse deelnemers waren eerder beperkt, in tegenstelling tot eerdere edities. Alle begrip hiervoor, het zou gewoon dom zijn om onder marginale omstandigheden een vlucht van enkele honderden kilometers aan te vatten, zelfs al is het weer op de eindbestemming prima.
Hoewel de Experimental Days ook bedoeld is voor mensen die actief zijn in de vliegtuigrestauratie zijn het toch hoofzakelijk amateurbouwers die het leeuwenaandeel van het deelnemersveld uitmaken. Bijzonder populair bij amateurbouwers over de hele wereld zijn de toestellen van Dick Van Grunsven, bekend onder de naam Van’s. Van de oorspronkelijke éénzits Van’s RV-3 tot de moderne RV-14 2-zitter of RV-10 4-zitter werden inmiddels wereldwijd meer dan 11000 exemplaren afgewerkt, een absoluut record in de wereld van de homebuilts. Het is dan ook niet te verwonderen dat de Van’s een prominente parkeerzone kregen toegewezen op de Experimental Days, vlak bij de tent van de organisatie.
Uiteraard waren er ook andere types te zien, zoals Jodels, een Oceanair TC.120 (een voor amateurconstructie herwerkte variant van de Robin DR.400), 2 Glasairs, Pottier P.80S, 3 Europa Monowheels, Brandli Cherry, Rand-Robinson KR-2S, Lancair, 2 Silence Twisters en de inmiddels bekende blauwe Verhees Delta 2-zitter.
Veel bezoekende vliegtuigen die niet echt iets met de Experimental Days te maken hebben waren er gedurende het weekend niet te bespeuren op Sanicole. Toch zagen we op vrijdag een Pipistrel Velis Electro (OO-GRN), terwijl we op zondag aangenaam verrast waren door de aanwezigheid van de SA342M Gazelle OO-XDT in zijn fraaie ex-ALAT camouflagekleuren.
Zoals meestal het geval is op een fly-in waar de vliegtuigen in open lucht blijven overnachten hadden op zondagmorgen de meeste toestellen nog hun pyjama aan. Het levert misschien niet de allerbeste vliegtuigfoto’s op, maar ook dat hoort bij een fly-in. De fotoreportage van zondag toont dan ook een aantal toestellen die deels onder een afdekzeil weggestopt zitten.
Bij deze bedanken we organisator Wim Van Malcot en zijn team voor de aangename ontvangst en de geboden faciliteiten. We kijken al uit naar de editie van 2023 !
(Tekst & Foto's : Guido Van Roy)
Klik op de eerste foto voor het beeldverslag van vrijdag.
Klik op de tweede foto voor het beeldverslag van zondag.