LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen
LUNAK
PROPELLER MET SLECHTS 1 BLAD ?
Bij een opzoeking op het internet stootte ik op een foto van een vliegtuig waarop een propeller gemonteerd stond met slechts één blad.
Aangezien dit mijn interesse wekte om er meer over te weten te komen ben ik verder gaan zoeken naar het verhaal achter deze bizarre prop.
Men noemt deze éénbladige propeller de “Everel” en deze werd midden de jaren 1930 vervaardigd in Lancaster Pennsylvania (USA).
Een uitvinder uit Baltimore Maryland genaamd Walter Everts maakte een éénblads-propeller waarbij de spoed (pitch) van het propellerblad automatisch werd ingesteld. Everts ging in zee met Frank Ellington wat leidde tot de oprichting van de Everel Propeller Corporation.
Everel is de samenvoeging van hun achternamen Ever(ts) + El(lington).
Aanvankelijk liep hun project niet van een leien dakje. Van zodra de motor gestart werd trad er hevige vibratie op welke nog toenam naarmate er meer gas werd gegeven.
Everts voerde hierop een aantal wijzigingen door en maakte op 25 januari 1937 een succesvolle vlucht met een Piper Cub. Later vloog hij met een 145 pk sterke Cessna Airmaster met daarop de éénbladige Everel prop.
Hun propeller kon op veel publiciteit rekenen maar de verkoop volgde deze trend echter niet. Slechts een honderdtal propellers werden er aan de man gebracht van de versie voor 40 pk motoren. De versie voor 145 pk motoren ging nooit in productie. De zwakke punten bleken het gewicht maar vooral de kostprijs te zijn.
Bronnen : Aircraft Owner and Pilot Associations AOPA - Smithsonian National Air and Space museum - foto's Mike Collins.
(Artikel : Jef)
Klik op de foto's hieronder en bekijk enkele filmpjes (youtube) van deze buitengewone uitvinding.