LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
KONING ALBERT I & DE AUTOGYRO CIERVA IN EVERE 1931

De komst van de herfst en de winter is logischerwijze een minder drukke periode op luchtvaartvlak. Daarom het geschikte moment bij uitstek om winter gerelateerde en niet-actuele items aan te snijden. Tevens de ideale gelegenheid om de neus in oude geschriften te steken op zoek naar luchtvaartnieuws uit lang vervlogen tijden. Zo kwam ik terecht bij deze foto uit het weekblad Le Patriote Illustré (uitgave van de krant Le Patriote) van 10/05/1931.

Op zaterdagnamiddag 02/05/1931 ontving ons Koningspaar, Koning Albert I en Koningin Elisabeth, de voormalige Gouverneur van Australië, Lord Stonehaven op het vliegveld van Evere. Deze laatste arriveerde er met één van de zes door Avro voor de Cierva Autogiro Company gebouwde autogyro's.
Ik citeer uit een krantenknipsel van Het Handelsblad dd 05/05/1931: “… waar de bezoeker aankwam in een Britsch vliegtuig met loodrechte schroeven”.
Onze toenmalige Koning Albert I , ook wel Le Roi Aviateur of De Koning Vlieger genoemd vanwege zijn passie voor de luchtvaart, leende de vliegkap van Lord Stonehaven en maakte van de gelegenheid gebruik om vooraan in het luchtvaartuig plaats te nemen en met de piloot Reginald “Reggie” Brie een vlucht van ongeveer 10 minuten boven Brussel te maken. Koningin Elisabeth en Lord Stonehaven keken toe vanop de grond (zie de insteek linksboven op de foto).
De autogyro in Evere betrof  een Cierva C.19 een Mk III af te leiden uit de 4-blads rotor op de foto. De latere variant, Mk IV, had 3 rotorbladen.

Nadien maakte deze Britse autogyro, welke was vertrokken vanuit Brussel, op 03/05/1931 omstreeks 14.00 uur een geslaagde noodlanding in Saint-Omer (Frankrijk). De piloot Reginald Brie en zijn passagier Lord Stonehaven raakten namelijk verloren in de mist en konden het oude vliegveld van Bruyère niet vinden. Zij dienden het toestel neer te zetten in een modderig veld. Beiden waren ongedeerd. Lord Stonehaven vertrok noodgedwongen met de trein terug naar Londen. De autogyro zou pas later, na revisie van de motor, opnieuw het luchtruim kunnen kiezen.

Enkele krantenartikelen uit die periode vermelden als registratie G-EDYP maar uit nazicht bleek dat deze immatriculatie waarschijnlijk fout werd genoteerd omdat ze nergens voorkomt als registratie voor een autogyro.
We hebben alle mogelijke “registers” opengetrokken en hebben een sterk vermoeden dat het hier handelt om de Cierva C.19 Mk III met registratie G-AAYP. In digitale archieven konden we terugvinden dat Reginald Brie met deze G-AAYP in 1931 meerdere demonstratievluchten uitvoerde zowel in Groot-Brittannië zelf als elders op het Europese vasteland. De G-AAYP werd in 1938 ontmanteld.

(Bron : Journal of Aeronautical History - Le Soir - Le Vingtièeme Siècle - La Meuse & talrijke andere)


In maart 1934 was het testpiloot Reginald “Reggie” Brie, dezelfde persoon als hierboven vermeld, die de Cierva C.30A aan de militaire autoriteiten voorstelde in Evere.
Eén toestel van dit type werd in 1935 door de Belgische Aviation Militaire ter evaluatie aangekocht. Algemeen werd dit type beschouwd als de eerste in serie gebouwde praktische en eerder veilige autogyro. Na evaluatie bleek dat de Cierva niet voldeed aan de gestelde eisen van het Belgisch Militair Vliegwezen. Het project werd afgevoerd en het toestel gestockeerd. Naar verluid werd deze Cierva vernietigd bij een Duitse luchtaanval op de vliegbasis van Bierset.

(Bron : Belgian Wings - Daniël Brackx)

(Tekst : Guido Van Roy & Jef Pets - Foto's : Le Patriote Illustré anno 1931 - Illustratie Guido Van Roy)

De eerste foto toont Koning Albert I vooraan in de Cierva, linksboven staan Koningin Elisabeth en Lord Stonehaven afgebeeld.
Het tweede beeld betreft een profieltekening van Guido met daarop de Cierva C.30A in dienst van het militair vliegwezen.