LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
NIEUWE PIONIERSTIJD AANGEBROKEN IN DE LUCHTVAART

De kogel is door de kerk, de kop is eraf, een nieuw tijdperk is aangebroken, eureka...
Enkele gezegdes om een belangrijke nieuwe mijlpaal in de prille geschiedenis van de luchtvaart aan te kondigen.
Door de lucht klieven zoals de vogels is iets wat de mensheid eeuwenlang bezighield. Er waren dan ook pioniers nodig om de wetenschap van het vliegen onder de knie te krijgen. Als we terugblikken naar wat er werd verwezenlijkt sedert de eerste gecontroleerde, gemotoriseerde, bestuurde en 12 seconden durende vlucht van de Flyer I van de gebroeders Orville en Wilbur Wright in december 1903, is er op korte tijd enorm veel veranderd. Na hen zijn er onnoemelijk vele pioniers gevolgd die elk, gedreven door hun passie en perfectionisme, het vliegen veilig, voor iedereen haalbaar en vooral betrouwbaar hebben gemaakt.

De dag van vandaag staat de vliegerij weerom en meer dan ooit voor nieuwe uitdagingen om in te spelen op de noden die door de huidige samenleving worden opgelegd en om tegemoet te komen aan de milieuvriendelijkere standaarden die hier ontegensprekelijk mee gepaard gaan.
Zoals ik eerder al schreef op sociale media in de hoop om de radicale tegenstanders en de hardnekkige criticasters die zich tegen de luchtvaart keren de ogen te kunnen openen: geef de luchtvaart de KANS, geef de luchtvaart de TIJD, geef de luchtvaart de RUIMTE om te evolueren.

Als een elektrische, milieuvriendelijke auto stilvalt staat die nog altijd met zijn wielen op de begane grond. Bij een vliegtuig is dat een ander paar mouwen… Het belang van de betrouwbaarheid van de vliegtuigen en inherent ook de veiligheid van de mensen op de grond speelt hierbij uiteraard een cruciale rol!

Persvoorstelling Elektrisch Vliegen op Antwerpen:
Philippe Bodson, CEO van de ASL-Group, stelde, in aanwezigheid van tal van prominenten, de ingebruikname voor van twee volledig elektrisch aangedreven  vliegtuigen. De toestellen zijn van het type Pipistrel Velis Electro en werden gemaakt door het Sloveense bedrijf Pipistrel-Aircraft.
ASL-Group en meer bepaald hun vliegschool ASL-Academy zullen deze elektrische vliegtuigen vooral inzetten voor de opleiding van toekomstige piloten. Zij vervullen hiermee een pioniersrol door de introductie van het volledig elektrisch vliegen op de Internationale Luchthaven van Antwerpen.
De Pipistrel Velis Electro is trouwens het eerste gecertificeerde elektrisch aangedreven vliegtuig in de geschiedenis van de luchtvaart. Zie ons artikel hier.

Hierna volgen enkele specificaties van de Pipistrel Velis Electro:
Lengte: 6,47 meter - Hoogte: 1,90 meter - Spanwijdte: 10,71 meter.
Aandrijving (motor): Pipistrel E-811 Easa Type-certified - 57,6 Kw.
Gewicht: leeg 428 kg - capaciteit lading 172 kg = totaal 600 kg maximum gewicht.
Kruissnelheid : +/- 166 km per uur.
Maximum snelheid op zeeniveau : +/- 182 km per uur.
Maximum hoogte: 3666 meter
G-krachten: +4 -2
Vliegduur: 50 minuten (met VFR-reserve)
Geen CO-2 uitstoot en geluidsarm.

Terug naar de persvoorstelling:
Naast de toespraken van CEO Philippe Bodson en CO-CEO Johan Maertens van de ASL-Group zelf, namen nog andere prominenten plaats achter het spreekgestoelte. Mevrouw Lydia Peeters, Vlaams Minister van mobiliteit en openbare werken, de Heer Bart De Wever, Burgemeester van de Stad Antwerpen, en de Heer Johan Decuyper, CEO van Skeyes, roemden de ASL-Group voor hun inspanningen en investeringen om het elektrisch vliegen te introduceren. Zij lieten zich allen ook positief uit over het bestaan, de klantvriendelijkheid, het behoud en de toekomst van de Antwerpse Luchthaven.
Iets waar we ons zonder twijfel bij kunnen aansluiten zeker nu er hier een eerste stap wordt gezet naar de implementering van milieuvriendelijke luchtvaart.
Het hoeft geen betoog dat het elektrisch vliegen door de jaren heen gestaag zal doorgroeien en geperfectioneerd worden zodat in de nabije toekomst passagiersvluchten met een bereik van meer dan 1000 km tot de mogelijkheden zullen behoren.
We wensen de piloten en de toestellen steeds behouden vluchten!

Met dank aan alle mensen en organisaties, inzonderheid de mensen van ASL-Group, dat we op deze persvoorstelling mochten aanwezig zijn.

(Tekst & Foto’s : Jef Pets)

Klik op de eerste foto voor de algemene beelden van de ASL persvoorstelling met betrekking tot het elektrisch vliegen. Klik op de foto van de Pipistrel Velis Electro voor de foto's van het toestel in het bijzonder.