LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
30 ste STAMPE FLY-IN ANTWERP AIRMPORT 11&12/05/2024

De Stampe Fly-in, in principe een jaarlijks evenement in de loop van de maand mei, trapte ook dit jaar het Vlaamse seizoen van fly-ins en airshows af. De weergoden verleenden zonder morren hun medewerking, zodat Antwerp Airport van een aangenaam zonnetje kon genieten.
Qua aantal deelnemende vliegtuigen hebben we al betere edities gekend, maar soms is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. De bezoekers werden dan ook vergast op de aanwezigheid van een in Europa eerder zeldzaam toestel, namelijk de Curtiss P-40E Warhawk (41-13570, burgerregistratie OO-WHK). Dit jachtvliegtuig uit de 2e Wereldoorlog heeft nooit de status van  zijn leeftijdsgenoten Hurricane, Spitfire, Mustang of Thunderbolt kunnen bereiken maar werd niettemin in grote aantallen gebouwd. Dat een P-40 een zeldzame vogel is zal duidelijk zijn: van de in totaal 13738 gebouwde toestellen bestaan er nog hooguit een 100-tal exemplaren waarvan amper een 40-tal vliegwaardig (het gros hiervan uiteraard in de USA, in Europa zijn er slechts een handvol actief).
De P-40 die pas in de loop van de week voorafgaand aan de fly-in Antwerpen als thuisbasis kreeg werd oorspronkelijk via het Lend-Lease programma aan de Sovjet Unie geleverd waar het na een korte operationele periode op een bevroren meer in de buurt van Moermansk een crashlanding maakte. Toen het ijs begon te smelten zonk de P-40 naar de bodem van het meer waar het toestel onaangeroerd bleef tot de berging in 1997. Daarna volgde een opeenvolging van wisselende periodes van doorverkoop, stockage en gedeeltelijke restauratie, wat ten langen laatste leidde tot een eerste vlucht op 11 november 2021 bij Pioneer Aero Ltd, Ardmore, Nieuw-Zeeland, met de registratie ZK-MOM. Het toestel was sinds 2015 eigendom geworden van een Italiaan die het na restauratie weer te koop aanbood. In 2023 arriveerde de P-40 gedeeltelijk gedemonteerd bij FAST Aero op het vliegveld van Brasschaat, waar het weer volledig vliegklaar werd gemaakt. Op 7 maart 2024 kon eindelijk de eerste vlucht (met een Franse registratie F-AYKH) vanop Brasschaat worden uitgevoerd.
Hoewel de P-40 mooi opgesteld stond vlakbij de ingang van het Stampe Museum keken de meeste fly-in bezoekers vooral uit naar een presentatie in vlucht. Ze werden niet teleurgesteld, Bernard Van Milders zorgde voor een geslaagde non-acro voorstelling met enkele fraaie topside passes die zeker door de fotografen onder ons gesmaakt werden.
Deze voor Antwerpen unieke P-40 doet ons bijna vergeten dat er toch ook nog andere dingen te zien waren: een knappe presentatie van het Pitts Special duo Luc Coessens / Peter Van Israël, een erg strakke formatievoorstelling van The Victors (4x PA28), de Harvard formatie (3x T-6), de altijd indrukwekkende passages van de ex-Red Devils Fouga Magister (tevens met Bernard Van Milders aan de stuurknuppel), de para’s van Schaffen die op zaterdag o.a. burgemeester Bart De Wever op een duosprong vergastten. Uiteraard mogen we de SV-4’s niet vergeten. Naast de op Antwerp Airport gebaseerde toestellen waren er nog een aantal exemplaren aanwezig komende vanaf andere Belgische vliegvelden. Jammer genoeg moesten we het stellen zonder Britse, Franse of Duitse SV-4’s zoals dit in het verleden wel het geval was.
Kort samengevat kunnen we stellen dat de Stampe Fly-in 2024 een goede editie was, zonder meer. Er zijn ongetwijfeld jaargangen geweest met meer bezoekende vliegtuigen, meer actie, meer toeschouwers… maar dat waren toch telkens edities zonder zeldzame P-40 ! Bij deze wensen we dan ook de organisatoren te bedanken voor een alweer geslaagde fly-in.

(Tekst: Guido Van Roy - Foto & Film: Raymond De Clercq, Guido Van Roy, Marc Van Ryssel, Jef Pets)

Klik op de eerste foto voor een sfeerbeeld van de voorbereiding van de Fly-In op vrijdag.
Klik op de tweede foto voor de beelden van zatedag.
klik op de derde foto voor een filmcompilatie van zaterdag.
Klik op de vierde foto voor het beeldverslag van zondag.