LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
HERDENKING WERELDOORLOG II GIERLE 2024

Op 12/05/2024 was ik, naar jaarlijkse traditie, aanwezig op de 15de editie van de Herdenking van Wereldoorlog II in Gierle. Dit jaar stond deze in het teken van 80 jaar Bevrijding. Het was weerom een prachtige editie van de herdenking en dit in aanwezigheid van vele familieleden van de bemanning van een in Gierle gecrashte Halifax.
Boni Mellaerts heeft op jeugdige leeftijd als verzetsstrijder meerdere bemanningsleden van de in de streek neergestorte vliegtuigen gered uit de handen van de Duitsers.
Boni, die weldra 97 kaarsjes mag uitblazen, kon dit jaar gelukkig wel aanwezig zijn en werd geëerd om zijn heroïsche daden.
Familieleden van 6 van de 7 bemanningsleden van de Halifax die op 11 september 1944 in de omgeving van de Lilse Baan Gierle neerkwam, woonden de herdenking bij. Het was de piloot Douglas L. Wood die door Boni werd gered.

Crashes in Gierle

In Gierle zelf kwamen 4 toestellen neer, drie in 1944 en één in 1945:

09/05/1944 - Gierle, Hemeldonk
Consolidated B-24 Liberator 42-52584
8 USAAF - 466 Bomb Group - 787 Bomb Squadron

11/09/1944 - Gierle, Lilse baan
Handley-Page Halifax III - LL584
Royal Air Force - 578 Squadron

18/09/1944 - Gierle, Achterraaf
Consolidated B-24 Liberator 42-50673
8 USAAF - 392 Bomb Group - 579 Bomb Squadron

13/04/1945 - Gierle Vosselaarse weg
North-American P-51K - 44-12093
9 USAF - 370 Fighter Group - 402 Fighter Squadron

Handley-Page Halifax LL584

Op 11 september 1944 vlogen bommenwerpers van de Royal Air Force naar Gelsenkirchen om een fabriek voor synthetische olie te bombarderen. Het was een vlucht die uitzonderlijk overdag werd gevlogen. De bommenwerpers van de Royal Air Force bombardeerden per definitie enkel ’s nachts en de Amerikanen overdag.
Op de terugweg van het doel naar huis werd de Halifax LL584 van No. 578 Squadron door Flak (luchtafweer) geraakt in de linkervleugel. De gehavende bommenwerper waarvan een stuk van de vleugel was afgebroken en die nog maar op twee motoren in de lucht bleef hangen verloor constant hoogte. In de omgeving van Gierle gaf Wood het bevel aan zijn crewleden om het vliegtuig te verlaten. Hij bleef de Halifax besturen zodat deze bij de crash geen slachtoffers op de grond zou maken. Dan was het zijn beurt om het vliegtuig te verlaten.
Hij was zo laag uit het vliegtuig gesprongen, dat zijn valscherm zich niet volledig kon openen. Gelukkig bleef de parachute in de takken van een boom hangen. Wood hing gewond in zijn harnas net boven de grond. Het was Boni Mellaerts die Wood kon bevrijden uit zijn hachelijke situatie.
Boni bracht hem in veiligheid onder bij mensen van het verzet.
Zes bemanningsleden vonden alzo een onderkomen bij diverse verzetsgroepen met uitzondering van Archer die krijgsgevangen werd genomen nadat hij met zijn valscherm vlak naast een vrachtwagen met Duitse soldaten was geland.

De bemanning van de Halifax

Piloot: D.L. Wood
Boordwerktuigkundige: E.O. Williams
Navigator: S.T. Sloane
Bommenrichter: R.G. Dickerson
Radiotelegrafist: G.J. Woodgate
Boordschutter: J.W. Archer
Boordschutter: D. Cooper



Het is steeds een grote eer en een immens genoegen om al deze mensen over de jaren heen te mogen leren kennen en om nieuwe mensen te mogen ontmoeten. Een dikke proficiat aan de organisatie en aan iedereen die hier zijn steentje heeft toe bijgedragen.
Bedankt en graag tot volgend jaar!

(Tekst & Foto’s: Jef Pets)

Klik op de foto hierna van Boni Mellaerts voor het beeldverslag van deze herdenking.
Klik hier voor een overzicht van de herdenking over de jaren heen.