LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen
LUNAK
Le Temps des Hélices 2024 - La Ferté-Alais
Op 18 en 19 mei was er op het vliegveld van Cerny-La Ferté-Alais de 51e editie van de jaarlijkse vliegshow Le Temps des Hélices. FAS Wevelgem had op zaterdag 18 mei een busreis georganiseerd met een opstapplaats in Brugge en in Wevelgem. Met een bus vol enthousiaste luchtvaartfanaten zijn we ‘s morgens om half zes vertrokken richting Frankrijk.
Bij aankomst op het vliegveld was het mogelijk om tot 12.15 uur de deelnemende vliegtuigen van dichtbij te bewonderen. In de voormiddag was het ook mogelijk om mee te vliegen met een Boeing Kaydet, een T-6G Texan en met een Morane MS-893A F-BPGV uit 1968.
Rond 12.50 uur werd gestart met de vliegshow en gingen er 10 paramotors de lucht in. Daarna was het de beurt aan het Engelse Team Raven die met hun zes Van’s RV-8 een knappe voorstelling gaven. Daarna gingen we terug in de tijd naar de periode van Wereldoorlog 1 met de Franse Caudron G3 gevolgd door twee Fokker Dr.1’s en twee SE-5a’s terwijl er hogerop enkele SV-4’s en Bücker Jungmanns rond cirkelden. Van de zeldzame Mauboussin Corsaire F-PCES uit 1938 met Salmson motor zijn er maar een 60-tal gebouwd. De wendbaarheid van de Engelse Westland Lysander G-CCOM uit 1939 werd knap gedemonstreerd op lage hoogte. Daarna was er de mooie formatie van de DC-3 F-AZOX, de Thunderbolt G-THUN en de Spitfires F-AZJS en F-AYXX. Deze laatste, de F-AYXX, was tussen 1947 en 1954 in dienst bij de Belgische Luchtmacht met registratie SG-25 en is nu terug mooi gerestaureerd en vliegt in de kleuren van de Engelse R.A.F. rond in La Ferté.
Een heel ander geluid met veel gebulder was er bij de demonstratie van de F/A-18C Hornet van de Zwitserse Luchtmacht. Daarna hoorden we het geronk van twee Boeing Kaydet tweedekkers, de N43SV en de F-AZJR, die een korte demo brachten.
Onder het motto Tora Tora Tora waren niet minder dan 12 T-6 Texans van de partij om uit een grote formatie één voor één en kort na elkaar in duikvlucht laag over de startbaan te vliegen. Daarbij waren er telkens explosies op de grond die gepaard gingen met grote vlammen en veel rook.
Dit was zonder twijfel een indrukwekkende belevenis. Na al dat lawaai was er een korte demo van de P-40 Warhawk G-CGZP. Daarna kwam nog een rustige demo van de Engelse Canso vliegboot G-PBYA en de Franse Corsair F-AZEG gevolgd door enkele snelle doorvluchten van de Yak-3U F-AZLY. Tijdens de voorstelling van de Junkers Ju-52 F-AZJU samen met de Fieseler Storch F-AZRA en de Pilatus P2-06 F-AZCE was het lichtjes aan het regenen wat voor het fotograferen niet optimaal was. Een piloot van de Equipe de Voltige, een eenheid van de Franse Luchtmacht, toonde zijn kunnen met de Extra 330SC F-TGCJ. De Patrouille de France brachten met hun Alpha Jets een mooie show met enkele strakke formaties, nadien gevolgd door een korte demo met de knalrode Stinson Reliant F-GPJS. Met de formatie van de Dassault Flamant met twee Socata Epsilon lestoestellen, alle drie voormalige Franse Luchtmacht toestellen, keerden we even terug in de tijd.
Een mooie nieuwkomer is deze lichtblauwe Hawker Sea Fury FB.11 in de kleuren van de Royal Austalian Navy. De F-AYSF is nog maar pas actief in Frankrijk en vliegt nog steeds met de originele Bristol Centaurus motor met 18 cilinders die zo’n 2480 PK kan produceren.
Na de Sea Fury was de P-47D Thunderbolt G-THUN aan de beurt voor een korte demo.
Dan was het tijd voor de solo display van de Dassault Rafale C met demo piloot Jean-Brice Millet bijgenaamd “Mimouss” van de basis 113 in Saint Dizier. Dit jaar viert de Franse Luchtmacht immers haar 90e verjaardag (1934-2024) en kreeg de Rafale 146 4-GY hiervoor een speciale beschildering.
De mooie roze en wit geschilderde Boeing Kaydet van het koppel Danielle en Emiliano Del Buono draait al meerdere jaren mee op airshows. Danielle balanceert op en tussen de vleugels alsof het niets is. Onder het motto Vietnam kregen we nog de Bronco F-AZKM te zien gevolgd door vier Franse T-28’s met registraties F-AYBA, F-AYVF, F-AZQV en F-AZHR.
Het viertal maakte een duikvlucht terwijl de Hughes 369HE F-HMOS enkele rondjes vloog op lage hoogte. Als laatste was er nog een knappe voorstelling van twee Pilatus PC-21’s van de Franse Luchtmacht, dit lestoestel is heel wat sneller dan hun voorganger, de Socata Epsilon.
Het was een heel mooie gevarieerde show, alleen jammer dat de weersomstandigheden tijdens de namiddag niet zo goed waren.
Maar La Ferté blijft toch altijd de moeite om naar toe te gaan.
(Tekst & Foto's: Raymond De Clercq)
Klik op de eerste foto voor het beeldverslag van de static display/registraties en op de tweede foto voor de flying display.