LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen
LUNAK
SHAPE INTERNATIONAL AIR FEST 2024 - CHIEVRES
Op vrijdag 28 en zaterdag 29 juni 2024 organiseerde Chièvres Air Base Air Fest 2024, een op Amerikaanse leest gebaseerde opendeurdag, op vrijdag enkel voor het personeel van de basis en genodigden en op zaterdag voor het algemene publiek.
Chièvres Air Base wordt op heden volledig beheerd door de United States Air Forces in Europe en maakt in die hoedanigheid deel uit van het SHAPE-hoofdkwartier in het nabijgelegen Casteaux. In een ver verleden (tot omstreeks 1965) was het echter een basis van de Belgische Luchtmacht, te weten de 7e Jachtwing. Deze eenheid opereerde de laatste jaren van zijn bestaan met de Hawker Hunter dagjager en het was dan ook op deze basis dat het Belgische acroteam The Red Devils eind jaren vijftig het levenslicht zag. Tot 1963 opereerde dit team met 4 knalrode Hawker Hunters. Na de uitdienststelling en vervanging van de Hunter door de F-104G Starfighter en de daarmee verbonden ontbinding van de 7e Wing werd dit team eind 1963 ontbonden alvorens 2 jaar later te herrijzen op de basis van Brustem met de Fouga Magister straaltrainer. Na opnieuw een ontbinding in 1977 zou het duren tot 2011 alvorens in Beauvechain de 2e wedergeboorte plaats greep (deze keer met de Marchetti SF-260 trainer). Nu er reële plannen worden gemaakt om de Marchetti’s te vervangen zal het huidige team eind 2024 vermoedelijk opnieuw worden ontbonden.
Normaal is de opendeurdag van Chièvres maar een heel kleinschalige aangelegenheid maar dit jaar, ter gelegenheid van het 75-jarige bestaan van de NAVO, werd het iets groter uitgebouwd. Een 6-tal Navo lidstaten (vooral uit Oost-Europa) had vliegtuigen en/of helikopters afgevaardigd naast de gewone Belgische en Amerikaanse aanwezigen. Blikvangers waren er verschillenden.
De meeste aandacht van de luchtvaartenthousiasten ging uit naar de eerste geleverde Embraer C-390 Millennium van de Portugese luchtmacht. Dit tweemotorige middelgrote transportvliegtuig van Braziliaanse makelij is ondertussen ook aangekocht door Hongarije, Nederland en Oostenrijk. Een tweede, enigszins onbekende transportkist kwam van de Roemeense luchtmacht, te weten de Alenia C-27J Spartan. Eveneens uit Roemenië waren 2 IAR 330 heli’s aanwezig waarvan 1 in een bewapende versie. Dit toestel is eigenlijk een in Roemenië in licentie gebouwde SA-330 Puma.
Naast een Belgische F-16 was er ook een tweezits F-16D van Poolse luchtmacht te bewonderen evenals 2 Griekse F-16 éénzitters. Tsjechië was vertegenwoordigd met een JAS-39 Gripen, een Aero L-159 (éénzits aanvalsversie van de L-39 Albatros trainer) en een W-3A Sokol helikopter. Hongarije had een H-145M heli afgevaardigd (het type dat recent ook door België is aangekocht). Van Amerikaanse zijde noteerden we een C-130J Hercules, een Learjet C-21A en een AH-56 Apache. Een Belgische Marchetti en een A-400M maakten het geheel compleet.
In tegenstelling tot de toch mooie static line up viel er op het demo-programma niet veel te rapen. Van Belgische zijde kregen we een demo van de Red Devils en een CSAR (Combat Search And Rescue) voorstelling met 2 Agusta’s. Voor de rest werden enkel de Tsjechische Gripen en Sokol in vlucht gepresenteerd evenals een Duitse NH-90. Buiten nog wat paradrops was daarmee het vliegprogramma heel kort.
Al met al was het toch een aangename namiddag ondanks het feit dat er, naar Amerikaanse gewoonte, geen afsluitingen rond de vliegtuigen en heli’s stond. Dat maakt het voor fotografen een heel zware en vooral tijdrovende aangelegenheid om enkele degelijke foto’s te nemen. Maar met een volledig gratis toegang (ook geen parking te betalen) mogen de eisen niet te hoog gesteld worden.
Hopelijk tot op de volgende editie 2025!
(Tekst : Marc Van Ryssel - Foto’s : Sam Pets & Marc Van Ryssel)
Klik op de foto hierna voor de beeldmontage van Sam en Marc.