LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
BLACK MOUNTAIN FLY-IN ZWARTBERG

Hoewel reeds begin juli kunnen we in onze contreien nog steeds niet van een echte zomer spreken. Te lage temperaturen, regelmatig neerslag, stevige wind… het is bijna een constante geworden. Jammer genoeg bleek dat ook het geval te zijn tijdens de fly-in op het vliegveld van Zwartberg (EBZW).
Zaterdag 6 juli kondigde zich overwegend droog aan, met een stevige westenwind. Over de enkele regendruppels kunnen we niet klagen maar de wind die vooral in de namiddag tussen zowat alle windstreken van zuidoost tot zuidwest draaide was de beperkende factor waar het vliegbewegingen betrof. Toch konden we meerdere leuke vliegtuigen zowel in de lucht als op de grond fotograferen. Alle toestellen opsommen zou ons te ver leiden, vandaar volgend lijstje van enkele minder courante toestellen : Rockwell 690A Turbo Commander (OO-HWK), Beechcraft B200 Super King Air (N468DB), Belgische Landmacht Agusta A.109BA (H-28) in Medevac (Medical Evacuation) uitvoering, Yakovlev Yak-52 (OO-YVV), Bell 47G-3B-1 Soloy (OO-SOL) in US Army kleuren, Pilatus PC-7 (N60LT), North American AT-6D Texan (N3286, geschilderd als een US Navy SNJ-5), Pilatus P.3-05 (D-EPCI).
De 4 Pipers van het formatieteam Cartouche Air Force (PA18-95 Super Cubs OO-TIM en D-EBYX, PA18-150 Super Cub D-ESTS en J-3C-65 Clipped Wing Cub N92107) bleven noodgedwongen aan de grond. Ook uitsluitend op de grond te bewonderen waren o.a. de Deense Luchtmacht Saab Supporter (T-420), Belgische Luchtmacht Siai Marchetti SF-260D (ST-40), Supermarine Spitfire Mk.XVI (OO-XVI), Pilatus P.2-05 (OO-PII).
De belangrijkste publiekstrekker was evenwel de tweemotorige Bristol Blenheim Mk.IF (G-BPIV, RAF serial L6739, kenletters YP-Q) uit de 2e Wereldoorlog, het enige nog vliegwaardige exemplaar van dit legendarische vliegtuig (eigenlijk is het toestel een in Canada gebouwde Bristol Bollingbroke Mk.IVT bommenwerper, herbouwd tot een Blenheim Mk.IF jager met korte neus). Het toestel overvloog op vrijdag 5 juli de inhuldiging van een monument bij Kattevennen/Genk, als herdenking aan de crash van de Blenheim IV P6912 met kenletters LS-O op 12 mei 1940. Vliegen zat er voor de Blenheim op zaterdag 6 juli jammer genoeg niet in en op zondag was het wachten tot het vertrek van het toestel rond 16u om het in de lucht te kunnen bewonderen.
Voor rondvluchten met één van de plaatselijke Cessna 172’s was het op zaterdag net iets te turbulent. Gelukkig waren er wel korte vluchtjes met een helikopter mogelijk : afwisselend werden hiervoor de Robinson R.44 Clipper II (OO-CAT) en de opvallend geschilderde Eurocopter (Airbus Helicopters) EC.120B Colibri (S5-HCE) ingezet.
Op zondag 7 juli was de wind minder krachtig dan op zaterdag, zodat Zwartberg een groot aantal bezoekende vliegtuigen over de vloer kreeg. Behalve de op zaterdag aanwezige toestellen kunnen we voor zondag nog enkele andere interessante vliegmachines rapporteren : Agusta A.109BA (H-46) in Razzle Dazzle demokleuren, Aerospatiale (Airbus Helicopters) SA.342M Gazelle (OO-XDT), Bell UH-1D Iroquois (OO-DON, beter gekend onder de naam Huey), Lockheed 12A Electra Junior (NC14999).
Fly-ins en airshows zijn en blijven afhankelijk van de weersomstandigheden. Bij minder goede vliegcondities is het niet meer dan normaal dat er minder vliegtuigen langs komen, ook het grote publiek haakt dan af. We kunnen alleen maar vaststellen dat de 2024 editie van de Zwartbergse fly-in onder de geldende weerscondities er zonder meer het beste van gemaakt heeft. Bij deze wensen we dan ook de organisatoren te bedanken voor een geslaagde fly-in. We kijken al uit naar de volgende !

(Tekst : Guido Van Roy - Foto’s : Guido Van Roy (zaterdag) en Sam Pets (zondag))


Klik op de eerste foto hierna voor het fotografisch overzicht van zaterdag, klik op de tweede foto voor het overzicht van zondag.