LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
BASISBEZOEK SAINT-DIZIER 113 SAINT-EXUPERY FRANKRIJK

GRAS (Gilze Rijen Aviation Society) organiseerde een exclusief bezoek aan de Franse militaire basis Base Aérienne Saint-Dizier-Robinson 113 Saint-Exupery. Samen met 19 andere deelnemers uit Nederland en België was Sam bij de gelukkigen om er een kijkje te mogen nemen op 09/07/2024 vanaf 13.00 uur tot ongeveer 16.45 uur.

De basis, gelegen in het Département Haute-Marne (regio Champagne-Ardenne), dateert al van 1910. Tijdens Wereldoorlog II was de basis alternerend in gebruik door de Fransen, Duitsers en de Geallieerden. Na de oorlog werd BA 113 (Base Aérienne 113) heropgebouwd en in 1951 in gebruik genomen. In 1956 werd de basis vernoemd naar de Franse piloot (en schrijver van o.a. Le Petit Prince) Antoine de Saint-Exupéry.
De man vertrok op 31 juli 1944 vanop Corsica met een Lockheed F-5B-1 Lightning op missie boven de Middellandse Zee om nooit meer terug te keren. Het blijft tot op heden een mysterie of hij effectief werd neergehaald door een Duits toestel, of hij af te rekenen kreeg met motorpech, of hij met andere problemen geconfronteerd werd.
Het vliegtuig waarmee Saint-Exupéry vloog was een onbewapend verkenningsvliegtuig,  een Lockheed F-5B-1 Lightning met serienummer 42-68223 welke een afgeleide variant is van de Lockheed P-38J Lightning.

Update dd 03/08/2024 Antoine de Saint-Exupéry
:
Op 31 juli 2024 is het precies 80 jaar geleden dat de schrijver (en piloot) Antoine de Saint-Exupéry omkwam (op 31 juli 1944), toen hij met zijn Lockheed Lightning (met Franse kentekens) neergeschoten werd door een Duitse Focke-Wulf Fw190.
Saint-Exupéry deed een verkenningsvlucht als voorbereiding voor een geallieerde invasie in Zuid-Frankrijk, twee maanden na D-Day in Normandië. Pas in 2004 werd het wrak teruggevonden voor de kust van Marseille, en daarna officieel zijn dood bevestigd. In 2008 vertelde een Duitse piloot, Horst Rippert (broer van zanger Ivan Rebroff aka Hans Rolf Rippert), dat hij de schrijver had neergehaald en dat hij er spijt van had. Saint-Exupéry werd 44 jaar.

Met dank aan Bo Van Spilbeeck, voormalig tv-journaliste gespecialiseerd in defensie en ruimtevaart, dat we deze extra informatie over het wedervaren van de piloot-schrijver aan dit artikel mogen toevoegen.


Op de basis wordt er momenteel gevlogen met hypermoderne Dassault Rafale. In het verleden was het de uitvalsbasis voor Republic F-84’s, Mirage IV en Jaguars.
De eenheden die momenteel op AB 113 actief zijn betreffen:
het Escadron de Chasse 1/4 Gascogne
het Escadron de Chasse 2/4 La Fayette en
het Escadron de Transformation Rafale 3/4 Aquitaine.

Hierna volgt een kort overzicht van Sam aangaande het verloop van de namiddag op Saint-Dizier.

Ontvangst en start van het bezoek
De deelnemers troffen mekaar om 12.15 uur aan de hoofdingang van de basis waar, na een korte kennismaking en veiligheidsbriefing, het gevolg op de bus stapte om te vertrekken voor een indrukwekkende tour op de basis.
Eerste stop: Runway voor Take-offs
Een eerste stop bracht ons bij de rand van de runway, waar we het opstijgen van enkele Rafale’s van dichtbij konden meemaken.
Tweede stop: Onderhoudshangars
Op de tweede halte mochten we een kijkje nemen in de loodsen waar het onderhoud en de reparatie van deze geavanceerde gevechtsvliegtuigen wordt uitgevoerd. De technici gaven tekst en uitleg bij wat er allemaal bij komt kijken om een toestel operationeel te houden.
Om evidente veiligheidsredenen werden op deze locatie geen foto’s genomen.
Derde stop: Verkeerstoren
De meest indrukwekkende stop was een bezoek aan de verkeerstoren. Men had alles perfect getimed zodat we enkele toestellen zagen opstijgen en landen. Vanuit de toren hadden we een overzicht van de gehele basis en zagen we hoe de luchtverkeersleiding alles in de lucht en op de grond in goede banen leidden.
Oude toestellen en einde bezoek
De tour eindigde met een bezoek aan enkele oude toestellen die her en der over de basis verspreid stonden. Deze historische vliegtuigen, de neusjes van de zalm in hun operationele periode stonden in schril contrast met de ultramoderne Rafale’s. De relikwieën zijn de getuigen van de rijke geschiedenis van de Franse luchtmacht.
Rond 16:45 uur kwam er een einde aan het bezoek. Het was voor ons allen een leerzame en onvergetelijke dag vol met unieke inzichten op de werking van een operationele militaire luchtmachtbasis.
Het bezoek aan St-Dizier-Robinson was een groot succes en zal ongetwijfeld een onuitwisbare herinnering blijven zijn bij alle deelnemers.

Met hartelijke dank aan de Basiscommandant en de medewerkers van Base Aérienne 113 “Saint-Exupéry” voor dit unieke bezoek achter de schermen!
Hartelijke dank eveneens aan de mensen van GRAS voor het organiseren van het basisbezoek. Zonder hun inzet en enthousiasme om de luchtvaart te promoten hadden we dit once in a lifetime moment nooit kunnen meemaken. Voor mij was het de verplaatsing (4 uur heen en 4 uur terug) zeker waard!

(Tekst & Foto’s : Sam Pets)

Klik op de foto van het bord aan de ingang van de basis voor een  uitgebreid beeldverslag van dit bezoek.