LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
LUCHTDEFILE NATIONALE FEESTDAG 21/07/2024

Zoals elk jaar kijken we uit naar onze Belgische Nationale Feestdag en dan vooral naar het luchtdefilé. Hierna volgt een kort overzichtje waarom wij onze Nationale Feestdag op 21 juli vieren en vanwaar het defilé zijn oorsprong kende.

In september 1830 scheurde België zich af van het Koninkrijk der Nederlanden en werd België een onafhankelijk land. Op 21 juli 1831 legde de Koning-stichter van België, Leopold I, de grondwettelijke eed af en werd de eerste Koning van België. Om de overwinning op de Nederlanden en onze onafhankelijkheid te vieren werden er in de maand september gedurende drie dagen “septemberfeesten” gehouden. Rond 1880 werden de feestelijkheden verplaatst naar de maand augustus.
Het was in 1890 dat er een wet werd gestemd om één Nationale Feestdag te houden en dit op 21 juli, de datum waarop Koning Leopold I in 1831 de eed aflegde als Koning der Belgen.
Onze Koningen over de eeuwen heen : Leopold I - Leopold II - Albert I - Leopold III - Prins Karel Regent van het Koninkrijk België - Boudewijn I - Albert II en onze huidige vorst, Zijne Majesteit de Koning Filip I.
Wat het defilé zelf betreft is het zo dat op 22 juli 1890 er een militair en burger defilé plaatsvond. In 1895 had het defilé plaats op 23 juli. Het is pas in 1905 dat de datum van het defilé definitief 21 juli werd.
(Bron: Website De Belgische Monarchie)

Zoals elk jaar proberen we het luchtdefilé vanuit verschillende locaties vast te leggen. Ons team bevond zich ook dit jaar weer op verschillende plaatsen om een glimp op te vangen van de helikopters en de vliegtuigen die aan het luchtschouwspel deelnamen op onze Nationale Feestdag.

Eerst waren er de Lockheed-Martin (General Dynamics) F-16 Fighting Falcons die met onze Nationale Driekleur het defilé openden. Deze werden gevolgd door een Luxemburgse Boeing E3-A Sentry AWACS (Airborn Warning and Control System) van de NATO, geflankeerd door 2 F-16’s.
Daarna was het de beurt aan de helikopters met in de hoofdrol 3 Agusta A109BA's en 1 Franse Airbus H120 (waarop Belgische helikopterpiloten in Frankrijk worden opgeleid).
De volgende formatie bestond uit een grijze Airbus NH90 NFH (Nato Frigate Helicopter) en een groene MTH (Multi-purpose Transport Helicopter) die ook wel eens naar zijn   fabrieksaanduiding TTH (Tactical Transport Helicopter) wordt vernoemd. In deze formatie vloog er ook een Duitse Airbus H145M mee, waarvan ons land er recent 15 heeft besteld ter vervanging van de NH90 (MTH) en de Agusta A109BA’s. Nog eens 2, met een optie op mogelijk 3 toestellen extra, werden aangekocht ter vervanging van de ouder wordende helikoptervloot van de Federale Politie.
Dan was het de beurt aan het opleidingstoestel dat al 55 jaar dienst doet bij onze Luchtcomponent, de Siai SF260 Marchetti. De Red Devils vlogen met vier toestellen over de Koninklijke tribune.
Na de Marchetti’s vloog er een Embraer EMB121 “Xingu” uit Frankrijk over, op deze toestellen worden Belgische transportpiloten in Frankrijk opgeleid.
Vervolgens was het de beurt aan het luik “transport” binnen onze luchtmacht waarbij er 3 Airbus A400M’s de revue passeerden, gevolgd door een Dassault Falcon 7X welke wordt gebruikt voor het vervoer van personen zoals VIP’s en de leden van onze Koninklijke familie.
Als afsluiter van het luchtdefilé was er een Airbus A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport). Het vliegtuig behoort tot de vloot van de MMTTU wat staat voor Multinational Multirole Tanker Transport Unit. Multi-Role betekent dat het toestel kan ingezet worden zowel als tanker als voor transportdoeleinden. De MRTT vliegt voor het NSPA of NATO Support and Procurement Agency dat ten dienste staat van de NAVO-partners. De A-330 biedt plaats aan 267 passagiers, 45 ton vracht of 110 ton kerosine (als tanker-unit) en kan omgebouwd worden tot een medische unit. De Airbus heeft een lengte van bijna 59 meter en een spanwijdte van ongeveer 60 meter. Het maximaal startgewicht bedraagt 233 ton. Op het Nederlandse Eindhoven worden 5 A330-MRTT’s gestationeerd, 4 andere gaan naar een forward operating base in het Duitse Keulen. Een tiende exemplaar zal nog aan de vloot worden toegevoegd.
Alle 9 MRTT’s worden Nederlands geregistreerd, maar zijn eigendom van de NAVO. Ze worden gefinancierd door 6 landen (Nederland, Duitsland, België, Luxemburg, Noorwegen en Tsjechië) die per jaar op een aantal vlieguren kunnen beroep doen.
(Bronnen : Defensie België en Defensie Nederland + eigen research)

Hierna kan u de foto’s terugvinden die we her en der hebben gesprokkeld.
Zo hebben we dit jaar op onze eigen manier weerom kunnen genieten van onze Nationale Feestdag!

(Tekst: Jef Pets - Foto’s: Jean-Paul Salden, Guido Van Roy, Sam en Jef Pets, Giano De Haasse en Raymond De Clercq)

Klik op onderstaande foto van de Xingu voor het algemeen beeldverslag, klik op de tweede foto voor de beelden van Giano die op Zaventem had postgevat.