LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
FLY-IN KEIHEUVEL 2024

Na 2 afgelaste edities (2022-2023) kon een grote schare vliegtuigliefhebbers weer opgelucht ademhalen : de fly-in 2024 op het sportvliegveld van Keiheuvel kon in 2024 weer doorgaan ! Hoewel de weersvoorspellingen voor het weekend van 27 en 28 juli er aanvankelijk niet al te schitterend uitzagen kon het hele gebeuren plaatsvinden zonder regen, op zaterdag eerst nog met een hardnekkige maar voldoende hoge bewolking en op zondag met overwegend zon.
Zoals op de meeste fly-ins kwam het gebeuren op zaterdag eerder traag op gang, met voor de middag slechts een handvol invliegende bezoekers. Ook in de namiddag kon bezwaarlijk van een vliegende overrompeling gesproken worden, toch noteerden we een behoorlijk aantal vliegbewegingen. Opvallendste deelnemers waren de Chipmunk OO-CII, de Patrouille Cartouche bestaande uit 1 Piper J-3 Cub en 4 PA18 Super Cubs (die overigens enkele mooie formatievluchten presenteerden), een Legend 600 F-JLAV (een Cessna 182 Skylane lookalike maar dan iets kleiner en als 2-zits ultralight uitgevoerd), de plaatselijke Bellanca Scout OO-KMT (in een nieuw kleurenschema), een Robinson R.44 OO-HXP (die de heli-rondvluchten verzorgde), een DH82 Tiger Moth D-EPKS/R-5086, de Stinson-Vultee V-77 Reliant N1943S/FXB735 (in Royal Navy camouflagekleuren met D-Day wit/zwarte banden over romp en vleugels) en tenslotte een kleine selectie Belgische SV-4’s.
Op zondag was er beslist meer activiteit, op alle vlakken : oldtimer auto’s, bezoekende vliegtuigen en publiek. Bij de vliegende bezoekers viel vooral de grote hoeveelheid SV-4’s op.
Individuele deelnemers die we graag vermelden:  Bell 47G-4 OO-HPY, Kappa KPD-2U Sova D-MNUR (een ietwat eigenaardig uitziende laagdekker ultralight), Christen A-1 Husky OE-ARD (Oostenrijks geregistreerd maar vliegend vanaf het Nederlandse Lelystad), Saab 91D Safir PH-RLS, Roko Aero NG-6 UL D-MWIB (een bijzonder fraai gelijnde laagdekker ultralight), North American T-6G Texan N4109C/H-210 (die de plaats innam van de aangekondigde Curtiss P-40E OO-WHK omwille van een probleem met de batterij), Piper PA46-350P Malibu Mirage/Jetprop DLX OO-PJM, ELA Aviacion ELA-10 Eclipse 33ATV/F-JDJO, Lockheed 12A Electra Junior NC14999 (ondertussen welbekend, maar het blijft een fraaie verschijning).
Op beide dagen noteerden we uiteraard nog een hele resem meer courante fly-in deelnemers, het zou ons echter te ver leiden om die hier allemaal op te lijsten. Feit is dat de Keiheuvel fly-in van dit jaar geslaagd mag genoemd worden.
We willen de organisatoren dan ook nu al aanmoedigen om ervoor te zorgen dat we in 2025 een minstens even goede fly-in mogen bijwonen. Alleszins bedankt voor deze knappe 2024 editie !

(Tekst & Foto's: Guido Van Roy)

Klik op de eerste foto voor de beelden van zaterdag, klik op de tweede foto voor de beelden van zondag.