LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen
LUNAK
BRUSSELS AIRPORT ANDERS BEKEKEN
Het aantal keren dat mijn collega-medewerkers en ik de luchthaven van Zaventem hebben bezocht om er foto’s van vertrekkende en landende vliegtuigen te nemen is quasi niet meer te tellen. Het bewijs hiervan is terug te vinden op onze spotterscorners over de jaren heen. In de wijde omgeving van onze grootste nationale luchthaven hebben we eveneens tal van monumenten en kunstwerken op onze website gedocumenteerd.
Een beetje geschiedenis:
De luchthaven situeerde zich in het prille begin (1914) op het grondgebied van Haren en Evere. De Duitsers bouwden daar een loods om hun luchtschepen (Zeppelins) in onder te brengen.
Na WO I werd Haren overgenomen door de Belgische Militaire Luchtvaart.
Tijdens WO II bouwden de Duitse bezetters een vliegveld in Melsbroek nabij het Belgisch militaire reservevliegveld Steenokkerzeel.
Na WO II worden Haren en Melsbroek nog samen gebruikt maar al snel concentreerde zich alle activiteit op Melsbroek.
Midden de jaren 1950 begon men aan de bouw van een nieuwe “civiele” luchthaven op Zaventem. Het militaire gedeelte bleef op Melsbroek wat tot op de dag van vandaag nog steeds het geval is.
Eind mei 1958 werd het nieuwe complex overgedragen aan de toenmalige Regie der LuchtWegen (RLW) en groeide het over de jaren heen verder uit tot wat de luchthaven nu is geworden.
Omwille van privéaangelegenheden moest ik op donderdag 01/08/2024 in het gebouw van de luchthaven zelf aanwezig zijn. Ik maakte daarom van de gelegenheid gebruik om de luchthaven eens van een andere kant te belichten en voor de lens te nemen.
(Tekst & Foto's: Jef Pets)
Klik op de foto hierna en bekijk Brussels Airport "from a different angle".