LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
39e FLY & DRIVE-IN SCHAFFEN - 17/18 AUGUSTUS 2024

Het vliegveld van Schaffen/Diest was dit jaar reeds voor de 39e keer the place to be voor liefhebbers van vliegtuigen en oldtimer auto’s. Zoals andere jaren is het veld voor het publiek toegankelijk op zaterdag en zondag, maar de eerste invliegende bezoekers komen gewoonlijk reeds op vrijdagnamiddag toe. We noteerden 6 Britten en enkele Belgen die het eerder gure weer trotseerden (behoorlijk sterke wind en afwisselend wolken, regen en wat zon). In de vooravond kwam een 7e Groot-Brittanniër zijn landgenoten vervoegen - meteen één van de interessantere toestellen: de CubCrafters Carbon Cub EX-2 G-MACC.
De weersvoorspelling voor zaterdag zag er aanvankelijk niet denderend uit maar naarmate de uren vorderden werd het steeds beter en uiteindelijk bleek dit de beste dag van het weekend te worden. Zoals elke fly-in duurde het even vooraleer de eerste toestellen begonnen binnen te vliegen, maar al snel werd het behoorlijk druk. Op zondagmorgen zorgde een hardnekkige lage bewolking ervoor dat het een tijdje wachten was voor de vliegactiviteiten konden aanvatten.
Echte uitschieters, zoals de prachtige Travel Air 4000 uit 1928 die we vorig jaar konden bewonderen, waren dit jaar niet aanwezig op de fly-in. Toch kon Schaffen rekenen op de deelname van een aantal minder courante vliegende oldtimers : Piper J-4A Cub Coupé G-AFZA (mijn persoonlijke favoriet!), Beechcraft D17S Staggerwing N192H (voormalige US Navy GB-2 BuNo 23706), enkele Stearmans, meerdere DHC1 Chipmunks, de bekende Lockheed 12A Electra Junior NC14999, Noorduyn AT-16ND Harvard Mk.II PH-LSK , DHC2 Beaver PH-DHC , Auster 5 D-ECIL. Een opvallende aanwezige op zaterdag was de Tipsy Nipper OO-PVA - enkele jaren geleden waren Nippers behoorlijk populair in België maar ondertussen zijn het echte rariteiten geworden. De Cessna 195 D-EFTH is een regelmatige bezoeker aan de Schaffense fly-in maar als type in Europa ondertussen een zeldzaamheid. Ook de klassieke Piper J-3 Cub komt steeds minder voor, gelukkig waren er toch nog enkele exemplaren aanwezig op Schaffense bodem waaronder de fraaie in USAAF kleuren uitgedoste N1227N. Tenslotte vermelden we nog de 2 Bell 47G’s OO-PEE en OO-MBG die samen arriveerden en later op zondag weer samen huiswaarts keerden.
Uiteraard konden een flink aantal SV-4’s niet op het appel ontbreken, net zo min als de Siai-Marchetti SF.260MB’s van onze Red Devils en de 2 Pitts Specials van het duo Luc Coesens/Peter Van Israël. Zowel de Red Devils als het Pitts duo konden hun kunnen tonen in een niet-acrobatische voorstelling.
Ook dit jaar werd de Schaffense fly-in massaal bezocht, zowel door liefhebbers van vliegtuigen als van oldtimer auto’s. Mits wat medewerking van de weergoden kan het niet anders dan dat de 40e editie volgend jaar een even groot succes wordt. Good job, team Schaffen, en tot volgend jaar!

(Tekst & Foto’s: Guido Van Roy)

Klik op onderstaande foto’s voor de fotoreportages van respectievelijk vrijdag, zaterdag en zondag.