LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
ROTORWORLD 2024 - WATERVLIET / SINT-LAUREINS

In de zomer van 2022 zag een nieuwe Fly-In in Vlaanderen het levenslicht. Op een terrein naast de luchthaven van Oostende (grondgebied Middelkerke) had eind juni de 1e editie van RotorWorld plaats. Het betrof een Fly-In enkel voor helikopters van diverse pluimage. Spijtig genoeg viel de eersteling in het zelfde weekend van 2 andere luchtvaartorganisaties in West-Vlaanderen, zijnde het Belgische acro-kampioenschap in Koksijde en de Fly-In van Vliegclub Moorsele. Ook het gebrek aan publiciteit omtrent de nieuweling zorgde er voor dat de belangstelling, zowel van piloten als van het gewone publiek, aan de heel magere kant was.

De organisatoren gaven echter de moed nog niet volledig op en in het weekend van 17 en 18 augustus had de 2e editie plaats. Ditmaal werd gekozen voor een landingsterrein in de buurt van de Oost-Vlaamse gemeente Watervliet (in het Meetjesland dichtbij de Nederlandse grens). Deze keer was het een schot in de roos. De locatie was ideaal gelegen zodat het publiek, vrij talrijk aanwezig, goed zicht had op de starts en landingen en voor fotografen waren het ideale omstandigheden (de ganse dag de zon in de rug). Over beide dagen bezochten een 20-tal helikopters het evenement. Er werden luchtdopen aangeboden aan de democratische prijs van 50 euro, het succes was zo groot dat er op zondag een 2e Robinson R-44 diende ingezet te worden.

De blikvanger op het event was zeker de 1e presentatie van een nieuwe Belgische ULM-heli, de D-Motor DKT07. Deze 2-persoons heli is ontworpen door het Deerlijkse bedrijf D-Motor, gespecialiseerd in de bouw en verkoop van ULM- en drone-motoren. Het prototype, een extrapolatie van een Zwitsers ontwerp uit 2014 de SKT Skyrider, staat Italiaans geregistreerd onder de ULM-registratie I-E398 is sinds april in de testfase en die zou nog deze herfst moeten beëindigd worden.
Het toestelletje met een leeggewicht van 375 kg en een maximaal startgewicht van 600 kg is uitgerust met een motor welke volledig op biobrandstof draait. De ULM-heli haalt een snelheid van 190 km/u en heeft een vliegduur van ongeveer 4 uur. Kostprijs zou in de regio van 300.000 euro zijn maar een exact cijfer is er hieromtrent nog niet. Bedoeling is vanaf september 2024 de commerciële toer op te gaan. Op zondag werden 2 demo’s met de heli uitgevoerd.

De echte luchtvaartenthousiasten onder ons kregen een aantal toestellen voor de lens welke we anders zelden of nooit te zien krijgen. Uit het Nederlandse Stroe kwam een Robinson R-44 PH-ANK van de vliegschool Bear Helicopters. Andere “rariteiten” waren een Alouette II (F-AYTG) uit Temploux, een Oostenrijks geregistreerde (OE-XJV) maar in België gebaseerde R-44, een Schweizer 269 (N511MK) en een Bell 407 (00-DOU). Een NH-90 uit Koksijde kwam op beide dagen een SAR-demo geven, op zondag kon de winch voorstelling echter niet uitgevoerd worden daar een naast de tijdelijke helihaven gelegen maisveld de dag ervoor voor een deel was plat geblazen. Tot ieders verbazing kwam op zondag het bekende Pitts-duo uit Geraardsbergen (Luc Coesens en Peter Van Israël) een acro-demonstratie ten beste geven.

Al met al was deze vernieuwde editie van RotorWorld een compleet succes. Nu reeds konden we vernemen dat de volgende editie (16 en 17 augustus 2025) op dezelfde locatie in Watervliet zal doorgaan. Hopelijk wordt dit een jaarlijkse traditie voor gebruikers en bewonderaars van wentelwieken.

(Tekst & Foto’s: Marc Van Ryssel)

Klik op foto 1 voor de beelden van zaterdag, klik op foto 2 voor die van zondag.