LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
FLY-IN APCK 2024 VLIEGVELD MALLE-ZOERSEL - EBZR

Zoals aangehaald in een vorig artikel kregen de vliegtuigliefhebbers tijdens het weekend van 24/25 augustus 2024 een overaanbod aan fly-ins aangeboden : EBZH (Kiewit/Hasselt), EBZR (Zoersel/Oostmalle) en EBSH (Saint-Hubert). We beperkten onze keuze tot 2 van de 3 fly-ins en bezochten Kiewit op zaterdag en Zoersel op zondag. Na de winderige maar broeierig warme zaterdag kregen we op zondag een gans ander weerbeeld voorgeschoteld : grotendeels bewolkt en relatief fris.
Sinds de vorige fly-in op Zoersel heeft het voormalige NATO reservevliegveld een grondige aanpassing ondergaan. De oorspronkelijk 2990m lange en 45m brede runway (05/23) werd gereduceerd tot een lengte van 799m.  De parallelle taxibaan/reserve-runway van 2430m lang en 22m breed werd versmald tot een normale rijweg en is niet langer geschikt als taxibaan voor vliegtuigen. Het gevolg van deze groene onthardingsingrepen was tijdens de fly-in voor iedereen duidelijk: bezoekende vliegtuigen werden geparkeerd aan het einde van de runway, ver uit het zicht van publiek en vliegtuigspotters. De dagen van de taxibaan met een lange line-up geparkeerde vliegtuigen, die na landing of bij vertrek op korte afstand voorbij taxieden, zijn jammer genoeg definitief verleden tijd.
Gelukkig zijn de parkeerplatformen nabij de cafetaria behouden. Tijdens de fly-in werden hier de oldtimer vliegtuigen en de voor rondvluchten voorziene toestellen geparkeerd in afwachting van de vluchten en/of demo’s die werden uitgevoerd: Curtiss P-40E Warhawk (OO-WHK), North American T-6 Harvard (OO-DAF en N4109C), Boeing-Stearman PT-13D Kaydet (N1944S), Pitts S-2 Special (OO-LUC, OO-PIT en D-ESLM), IAR-823 (F-AZLQ), Pilatus PC.12 (OO-NLT), Pilatus PC.7 (N60LT), North American OV-10 Bronco (G-ONAA), Bell UH-1D Huey (OO-DON), Robinson R.44 (OO-SJC en OO-MTM), Reims-Cessna F150M (OO-ONE), Cessna 172 (OO-STY, OO-CVE en PH-HBW).
De 5 Siai-Marchetti SF.260MB’s van het Red Devils team (ST-15, ST-16, ST-23 en ST-25 met ST-20 als reserve) beschikten eveneens over een prominente parkeerruimte vlakbij het gedeelte van het vliegveld dat voorbehouden was voor oldtimer auto’s en oude militaire voertuigen.
Het grootste gedeelte van de namiddag werd voorbehouden voor vliegdemonstraties, waarbij uiteraard de acrovoorstelling van de Red Devils bijzonder gesmaakt werd. Ook de indrukwekkende capriolen van het Pitts duo Luc Coesens/Peter Van Israël (OO-LUC en OO-PIT) en de solodemonstraties van zowel Benny Geraeds op de Pitts S-2A (D-ESLM) als Jan Possemiers op de IAR-823 (F-AZLQ) konden op een ruime aandacht rekenen. Tussen de bedrijven door verzorgde Bernard Van Milders met de P-40E Warhawk een aantal vluchten met passagier, waarbij de landing gewoonlijk voorafgegaan werd door een fraaie low pass. Ook met de Bell UH-1D konden geïnteresseerden deelnemen aan een vluchtje in de omgeving. Voor de klassieke rondvluchten werden zowel de lokale Cessna’s als de 2 Robinson helikopters ingezet.

Rekening houdend met de beperkingen die er nu eenmaal zijn door de nieuwe lay-out van het vliegveld mogen we toch terugblikken op een mooie fly-in. Een  woordje van dank aan de organisatoren voor de fly-in in het algemeen en de geboden spottersfaciliteiten in het bijzonder is hierbij zeker op zijn plaats.
Graag tot volgend jaar!

(Tekst & Foto’s : Guido Van Roy)


Klik op onderstaande foto voor de fotoreportage van zondag.