LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen
LUNAK
FLY-IN - OPENDEURDAG GOETSENHOVEN 2024
Zaterdag 31 augustus en zondag 1 september waren dit jaar de data van de jaarlijkse opendeurdag en fly-in op het vliegveld van Goetsenhoven bij Tienen. Het betreft hier een organisatie van de 2 op dit veld gebaseerde clubs, zijnde de Koninklijke Vliegclub De Wouw (gesticht in 1931) en ULM Goetsenhoven. Deze laatste club werd pas opgericht in 2016 en maakt sindsdien gebruik van de hangars van de vroegere Elementaire Vliegschool van de Belgische Luchtmacht. Tot 1969 herbergden die hangars niet minder dan 65 SV-4 tweedekkers, deze werden vanaf dat jaar vervangen door een iets kleiner aantal Marchetti SF-260’s welke in 1996 verhuisden naar de huidige opleidingsbasis Beauvechain in Waals-Brabant.
De deelname van Vliegclub De Wouw beperkt zich meestal tot het uitvoeren van luchtdopen (zowel met zweef- als met motorvliegtuigen). De meeste activiteiten concentreren zich dan ook aan de ULM Goetsenhoven zijde van het veld waar er ruim plaats is voor het tentoonstellen van de lokaal gebaseerde vliegtuigen en tevens voor het parkeren van de gevleugelde bezoekers. Was het in de voormiddag nog redelijk kalm wat landende toestellen betreft dan veranderde dit vanaf de vroege namiddag in een constant aan- en afvliegen, en dit zowel op zaterdag als zondag. Alle bezoekende vliegtuigen hier opnoemen zou ons te ver leiden maar zeker te vermelden waren de aanwezige SV-4’s : 2 op zaterdag en niet minder dan 5 op zondag. De meeste hiervan mochten in lang vervlogen tijden Goetsenhoven hun thuisbasis noemen. Speciaal was dat er naast de “gewone” SV-4’s (echte oldtimers want allemaal zeker 70 en meer jaren oud) ook exemplaren van een nieuwgebouwde versie van de SV-4 aanwezig waren, namelijk eentje op zaterdag en 3 op zondag. Sinds 2016 bouwt het in Petit-Rechain (deelgemeente van Verviers in de Oostkantons) gevestigde bedrijf Ultralight Concept een ULM-versie onder de benaming SV4-RS. Het nieuwe model heeft identiek dezelfde afmetingen als de vroegere SV-4 maar is dankzij nieuwe technologie en bouwtechnieken een stuk lichter. Tevens is het voorzien van een moderne Rotax motor van 80 of 100 PK. Mede door de moderne bouwmethode is dit model (zowel romp as motor) een stuk onderhoudsvriendelijker dan de klassieke SV-4. Op heden zijn er een 100-tal exemplaren verkocht waarvan er meer dan 70 afgeleverd zijn. Blijvend succes is dan ook verzekerd.
Een ander buitenbeentje dat we op zondag te zien kregen was de Viking Dragonfly Mk.III. Dit in 1990 in Frankrijk gebouwde zelfbouwvliegtuig valt op door de 2 vleugels van gelijke spanwijdte welke echter niet zoals bij een klassieke tweedekker recht boven elkaar geplaatst zijn. De onderste vleugel is voor de cockpit ingebouwd terwijl de bovenste vleugel zich er achter bevindt. Deze achterste vleugel vervangt tevens de horizontale stuurvlakken welke elk klassiek vliegtuig heeft. Deze “vreemde eend” (welke op heden op Kiewit gebaseerd is) lijkt een verre nazaat van de vooroorlogse Mignet Pou-du-Ciel.
De luchtactiviteiten op Goetsenhoven beperkten zich tot de voorstelling van het demo-team van onze luchtmacht The Red Devils (met de 4 knalrode Marchetti’s). Daar de geruchten dat dit team aan het eind van 2024 definitief ontbonden zal worden steeds sterker worden zou dit wel eens de laatste voorstelling in Goetsenhoven geweest kunnen zijn. Er werd dit jaar dan ook bewust geopteerd voor een full acro show. Tevens was in één der hangars een tentoonstelling ingericht met betrekking tot de 55-jarige geschiedenis van de Marchetti’s in onze luchtmacht.
Ondanks het schitterende weer, qua temperatuur misschien van het goede iets te veel, leek de publieksopkomst dit jaar toch eerder aan de magere kant. Dit heeft uiteraard alles te maken met het feit dat de toegang tot het terrein voor de eerste keer betalend was. Het overgrote publiek op fly-ins bestaat hoofdzakelijk uit mensen uit de omgeving. Meestal zijn het geen echte luchtvaartfanaten zoals wij dat zijn en heeft de toegangsprijs van 8 euro per persoon (vanaf 12 jaar) er misschien wel een groot aantal bezoekers van weerhouden om naar het vliegveld af te zakken.
Niettemin hebben wij samen met de andere aanwezige luchtvaartenthousiasten twee aangename dagen op Goetsenhoven kunnen doorbrengen.
(Tekst: Marc Van Ryssel & Guido Van Roy - Foto’s: zaterdag Guido Van Roy - zondag Marc Van Ryssel - Filmfragment: Raymond De Clercq)
Klik op foto 1 voor de beelden van Guido op zaterdag, klik op foto 2 voor de foto's van Marc op zondag en klik op foto 3 voor een filmfragment van Raymond met de Red Devils in de hoofdrol.