LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
ELEKTRICITEITSKAST MET LUCHTVAARTBEELDEN

In de dreef op de Boekenberglei richting Ruimtevaartlaan in Deurne, niet ver van de Luchthaven van Antwerpen/Deurne, werd een elektriciteitskast opgesmukt met enkele beelden op de wanden.
Zo staan er onder andere Jan Olieslagers als motorrijder op afgebeeld en een Stampe & Vertongen SV-4B, een vliegtuig van Belgische makelij met Antwerpse roots.

Jan Olieslagers:

Jan Olieslagers (°14/05/1883) ook bekend als “den Antwerpschen Duivel” was een fenomeen in de luchtvaartgeschiedenis. Daarvoor was hij absoluut geen onbekende in de wieler- en motorsport. In de luchtvaart en voorheen als fietser en motorrijder sprokkelde hij tal van wereldrecords bijeen. Jan Olieslagers was één van de aanwezige piloten op de Antwerpse Vliegweek welke eind oktober begin november 1909 doorging op de Wilrijkse Pleinen aan de Jan Van Rijswijcklaan. Hij was er aanwezig met zijn pas aangekochte Blériot. Al snel zou hij zich bekwamen als piloot en was hij op tal van luchtvaartevenementen niet weg te denken.
Bij het uitbreken van Wereldoorlog I bood hij zich, samen met zijn broers Jules, Hubert en Josephus, vrijwillig aan om in de lucht de strijd aan te binden met de Duitsers. Hij behaalde 6 officiële overwinningen en mocht zich een “Aas” noemen. Een luchtaas is iemand die 5 of meer vijandelijke toestellen heeft neergehaald.
Hij overleed op 23 maart 1942 in Berchem en ligt begraven op het Schoonselhof in Hoboken.

Stampe & Vertongen SV-4:

Naast Jan Olieslagers zijn Jean Stampe en Maurice Vertongen eveneens pioniers in de (Antwerpse) luchtvaartgeschiedenis. Beide waren piloten tijdens de Eerste Wereldoorlog. Na de oorlog stonden zij aan de wieg van hun Antwerpse vliegschool “Ecole d’Aviation d’Anvers” en bouwden zij rond 1923 hun eigen vliegtuigen, aanvankelijk samen met Alfred Renard, op de (huidige) luchthaven van Antwerpen. De toestellen die werden ontwikkeld samen met Renard kregen de naam RSV wat staat voor Renard Stampe & Vertongen. Na het tijdperk met Renard verdween de “R” uit de naam en werd het SV.
Eén van hun bekendste vliegtuigen was de SV-4 waarvan er ongeveer 1200 van werden gebouwd. Ook onze Belgische Luchtmacht (toen nog Aéronautique Militaire of het Militair Vliegwezen) bestelden 65 SV-4 van het type B. De oudste nog rondvliegende SV-4B van het voormalige Belgische vliegwezen is de OO-EIR met ex-militaire registratie V4. Op de elektriciteitskast staat de SV-4B met registratie OO-WIL (ex V-42) afgebeeld. Samen met nog een aantal andere overgebleven Belgische Luchtmacht SV-4’s staat de OO-WIL gebaseerd op de Luchthaven van Antwerpen.

Als je meer wenst te weten te komen over de SV-4, Jan Olieslagers, Jean Stampe, Maurice Vertongen en de Antwerpse luchtvaartgeschiedenis moet je zeker een bezoek brengen aan het Stampe & Vertongen Museum dat naast de luchthaven van Antwerpen is gevestigd. Misschien kom je me er misschien wel tegen aangezien ik er als vrijwillige medewerker en gids actief ben.
Voor meer informatie over het museum kan je terecht op hun website.

(Tekst & Foto’s: Jef Pets)

Klik op de foto hierna voor het beeldverslag bij dit artikel.