LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
INTERNATIONAL TECNAM OWNERS & PILOTS FLY-IN 2025

Tijdens het Hemelvaartsweekend (31/05 - 01/06/2025) organiseerde CapCo Aviation, de Belgische verdeler van Tecnam, een internationale Tecnam Fly-in op het vliegveld van Kiewit/Hasselt (EBZH). Lunak stond erbij, keek ernaar, en zag dat het goed was !

Costruzioni Aeronautiche TECNAM S.p.A. werd in 1986 opgericht door de broers Luigi en Giovanni Pascale. Luigi had eerder zijn sporen verdiend bij het door hem in 1957 opgerichte Partenavia Costruzioni Aeronautiche, waar hij diverse vliegtuigen ontwierp en bouwde. De bekendste daarvan zijn ongetwijfeld de éénmotorige P64 en P66 en de tweemotorige P68. Diverse wisselingen van eigenaar leidden uiteindelijk tot het faillissement van Partenavia in 1998, waarna de eveneens Italiaanse firma Vulcanair de productie van de P68 overnam.
We merken op dat de “P” in de typebenaming verwijst naar de ontwerper (“Pascale”) en niet naar de vliegtuigfabrikant, een gangbare praktijk bij Italiaanse vliegtuigfabrikanten.

Zoals gezegd startte Luigi Pascale samen met zijn broer Giovanni de nieuwe firma Tecnam, aanvankelijk als subcontractor voor de fabricage van vliegtuigonderdelen. De stijgende populariteit van ULM’s (ultralichte vliegtuigen) deed hun besluiten ook die markt aan te boren. Het eerste ontwerp, de P92, was meteen een schot in de roos. Het toestel, een volledig metalen hoogdekker, maakte zijn eerste vlucht op 14 maart 1993 en is sindsdien onafgebroken in productie. De hoekige lijnen van het oorspronkelijke model hebben in de recente P92 Mk.II uitvoering plaats gemaakt voor fraaie afgeronde vormen.
Volgend op de P92 was de P96 Golf laagdekker, waarvan de vormgeving van de romp overduidelijk verwantschap met de P92 vertoonde. Dit toestel was in productie van 1997 tot 2006, waarna het werd opgevolgd door de uiterlijk gelijkaardige P2002 Sierra. Laatstgenoemde vormde dan weer de inspiratie voor de P2002 Mk.II (gemoderniseerde P2002), de Astore (een lichtere uitvoering van de P2002 Mk.II) en de P-Mentor (volledig nieuwe vleugel, romp vergelijkbaar met de P2002 Mk.II). Over de jaren heen breidde het Tecnam-gamma zich uit met fraaie hoogdekkers in  2-zits (P2008) en 4-zits (P2010) uitvoering en tweemotorige toestellen (de 4-zits P2006T en de veel grotere P2012). Hoewel bepaalde types nog steeds leverbaar zijn als ultralight worden de meesten tegenwoordig als “certified aircraft” gebouwd. Tecnam is daarbij uitgegroeid tot een wereldspeler op het vlak van “sportvliegtuigen” in de ruimste zin van het woord.

CapCo Aviation is reeds geruime tijd de verdeler voor Tecnam in België. Door de organisatie van een Tecnam fly-in konden gebruikers ervaringen  uitwisselen terwijl terzelfdertijd geïnteresseerden informatie konden vergaren.
Dat hierbij gekozen werd voor het vliegveld van Kiewit/Hasselt is niet echt verwonderlijk, aangezien Aero Kiewit een enthousiaste gebruiker is van 1 P2002, 1 P92, 2 P2008 en 1 P2010. Bovendien zijn er op het vliegveld diverse andere Tecnams in privébezit gestationeerd.
Tijdens de fly-in werden ook de niet-vliegende vliegtuigliefhebbers niet vergeten. In tegenstelling tot de meeste luchtvaartevenementen konden vliegtuigspotters en fotografen zich nagenoeg zonder restricties (uiteraard binnen de geldende veiligheidsregels) aan hun hobby overgeven.
De fly-in werd opgeluisterd door meerdere invliegende Tecnams uit België, Nederland en Duitsland. Vrijwel alle plaatselijke Tecnams stonden buiten opgesteld, zodat de parkeerruimte voor de fly-in snel gevuld geraakte.
Aangezien het vliegveld ook voor “gewoon” vliegverkeer open was werden  tevens meerdere interessante bezoekende vliegtuigen van diverse pluimage genoteerd.

De eerste Belgische Tecnam fly-in was hopelijk het begin van een (jaarlijks ?) weerkerend evenement. We beleefden er alleszins een aangename dag met leuke babbels, mooie vliegtuigen en goede fotogelegenheden. Onze dank gaat dan ook uit naar de mensen van zowel CapCo als Aero Kiewit die dit mogelijk maakten.

(Tekst: Guido Van Roy - Foto’s: Marc Van Ryssel, Raymond De Clercq en Guido Van Roy)

Klik op onderstaande foto voor het beeldverslag.