LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen
LUNAK
KENNISMAKING PIPISTREL VELIS ELECTRO OP GRIMBERGEN
Stilaan maar zeker komt het tijdperk van de elektrische luchtvaart dichterbij. Na de introductie van de Pipistrel Velis Electro eind maart op de Internationale Luchthaven van Antwerpen, zie ons artikel hier, komt de haalbaarheid van het gebruik van elektrische vliegtuigen meer en meer onder de aandacht.
Zo namen de mensen van het Regionaal Vliegveld van Grimbergen het initiatief om hun leden en de leden van Sabena Aeroclub te laten kennismaken met de mogelijkheden van een volledig batterij aangedreven vliegtuig.
Zij staan hiermee vooraan in België om het luchtvaartpubliek op regionaal en recreatief vlak te laten kennismaken met het elektrisch vliegen.
Op zaterdag 13 april 2024 werden de leden van de Vliegclub Grimbergen uitgenodigd op een voorstelling van de Pipistrel Velis Electro.
Met het oog op de toekomstige aanvraag voor de verlenging van hun omgevingsvergunning werd de club door het Agentschap Zorg verzocht om een stappenplan op te maken van de integratie van het elektrisch vliegen bij de opleiding van piloten.
Deze voorstelling had tot doel om enerzijds de leden te informeren over wat “elektrisch vliegen” juist inhoudt en anderzijds om na te gaan hoe het “nieuwe vliegen” in de toekomst ingepast kan worden bij de opleiding van piloten. Een derde en daarom niet minder belangrijke doelstelling was om na te gaan hoe de club de duurzaamheid van de hobby op korte termijn zou kunnen verhogen en last but not least om de overlast voor de omwonenden structureel te verminderen.
Er zijn nog beperkingen qua vliegduur, ongeveer een 40 tal minuten, maar net zoals we een snelle voortuitgang hebben gekend bij de evolutie van de elektrische auto’s, zal deze trend zich ongetwijfeld verder doortrekken naar deze elektrische vliegtuigen.
Een ervaren instructeur van I-Fly, de verdeler van Pipistrel in de Benelux, stond van 12.00 tot 18.00 uur ter beschikking. De man, Robin Moons, is een geroutineerd piloot met urenlange ervaring op Boeing 737, Airbus A320 en Airbus A330. Tevens is hij al 5 jaar lang de demo-piloot van Pipistrel waarvan al 4 jaar op de Pipistrel Velis Electro.
Al de vragen van de geïnteresseerden in verband met het toestel en het vliegen op elektriciteit werden graag door Robin met kennis van zaken en op een deskundige wijze beantwoord. Via een beurtrol konden de piloten die dat wensten een korte kennisvlucht maken met de Pipistrel Velis Electro onder begeleiding van de instructeur. Het vliegtuig van dienst betrof een toestel (OO-ELC) dat bij ASL-Academy op de luchthaven van Antwerpen wordt ingezet voor de opleiding van piloten.
Een Pipistrel Velis Electro kost om en bij de 200.000 euro, inclusief de standaard 20 KW oplader (40 KW optioneel) voor de batterijen.
Het duurt om en bij de 70 minuten om de lithium-ion batterijen, die zich voor- en achteraan de cockpit bevinden, op te laden. De kracht van de motor van de Velis Electro is vergelijkbaar met die van een 80 Pk Rotax motor.
De vliegduur van de Velis Electro voldoet perfect aan de eisen om de basisopleiding van een beginnende student-piloot mee aan te vangen.
Na een lesvlucht volgt er telkens een debriefing, gevolgd door een briefing aan de volgende student die gaat vliegen. In die tussentijd worden de batterijen geladen. Met andere woorden wordt de continuïteit van het lesgeven gegarandeerd.
Een bijkomende troef van het elektrisch vliegen is het sterk gereduceerde geluid dat de motor produceert. Bij de talrijke touch and go’s, maneuvers die van primordiaal belang zijn bij de opleiding van een piloot, wordt de geluidsoverlast voor de omwonenden tot een minimum herleid.
Men is er zich in Grimbergen terdege van bewust dat niet alleen het geluid maar ook de CO2-uitstoot naar omlaag moet gebracht worden.
De inzet van elektrische vliegtuigen is daarom een eerste stap in de richting van een groenere luchtvaart.
Met dit lovenswaardig initiatief hoopt men bij RVG Grimbergen andere vliegclubs warm te maken om hun leden eveneens kennis te laten maken met het elektrisch vliegen. In een wereld waar er steeds strengere eisen zullen worden opgelegd in functie van milieu en omgeving is dit een uitgelezen opportuniteit die er kan toe bijdragen dat het recreatief vliegen in de toekomst kan blijven voortbestaan. Niet alleen voor Grimbergen maar ook voor andere luchthavens, vliegvelden en vliegclubs zal de stap naar een milieuvriendelijkere luchtvaart zich ongetwijfeld vroeg of laat opdringen.
Het team van RVG kon op heel wat geïnteresseerden rekenen op de voorstelling van- en een demonstratievlucht met de Velis Electro.
Een geslaagde kennismaking die mijns inziens zeker zijn vruchten zal afwerpen.
Wij danken de heer Joan Verlinden, Erevoorzitter en bestuurslid van de vliegclub Grimbergen voor de aangename conversatie die we met mekaar voerden. De man die dit nieuwe fenomeen binnen de luchtvaart vooraf grondig heeft bestudeerd, staat mee aan de wieg om in nauwe samenwerking met DGLV (Directoraat-Generaal van de Luchtvaart) een soort van canvas samen te stellen m.b.t. de implementatie van de elektrische luchtvaart op recreatieve vliegvelden. Het gaat hier dan vooral over de logistieke realisatie, de uit te schrijven procedures en de toekomstige regelgeving die het milieuvriendelijke vliegen in goede banen zal gaan leiden.
Met dank aan de Voorzitter van de Vliegclub Grimbergen, de Heer René Van Campenhout, en inzonderheid aan de heer Patrick Rosseau voor de uitnodiging, de aangeboden faciliteiten en de toffe namiddag die we op de Vliegclub Grimbergen mochten beleven.
(Tekst: Jef Pets - Foto & Filmmateriaal : Guido Van Roy & Jef Pets)
Klik op de eerste foto hierna om het fotografisch verslag te bekijken, klik op de tweede foto voor een kort filmfragment en klik op de derde foto voor een uitgebreide filmcompilatie (+/- 7 minuten) gespreid over de loop van de namiddag.