LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
REPUBLIC THUNDERSTREAK F84F FU-10 TERUG THUIS

Naar aanleiding van een opzoeking via het internet, kwam ik een artikel tegen uit mijn streek dat mijn interesse weerhield.
Een Republic F-84F Thunderstreak werd door Red Fox Paintball aangekocht om als eye-catcher te dienen op hun terrein langsheen de Grote Puttingbaan in Nijlen (Kessel).
Na de toestemming van de uitbaters verkregen te hebben, trok ik er op uit om het toestel te fotograferen. Bram en Yannic waren enorm blij met hun nieuwste aanwinst en gaven mij, vol enthousiasme, de uitleg over hun droom die werkelijkheid werd : de aanschaf van deze militaire jet.
Hun eerste ingeving was om een gevechtstank op te kopen, maar omwille van organisatorische- en logistieke reden werd dit project afgevoerd.
Vandaar dat zij hun pijlen richtten op een andere attractie, waarbij al snel de Thunderstreak in hun vizier kwam.
Het gevechtsvliegtuig kwam in Nijlen (Kessel) bij Red Fox Paintball toe op 14/01/2016. Een dag later stond de FU-10, volledig geassembleerd, in volle glorie te pronken.
Het was ook een huzarenstuk om de vlieger er te kunnen plaatsen, maar voor de uitbaters was niets te veel om de Thunderstreak op zijn stek te krijgen.
De Thunderstreak zal niet als onderdeel van het paintball-terrein dienen, maar krijgt een mooie plaats naast het terras.
De bedoeling is om de Belgische cocardes kentekens er opnieuw op aan te brengen, in plaats van de Nederlandse, die er momenteel opstaan.

Het toestel heeft gevlogen bij onze eigen Belgische Luchtmacht en draagt de code FU-10. Red Fox kocht het toestel van PS Aero een in Baarlo gevestigd Nederlands bedrijf gespecialiseerd in ex-militaire toestellen, onderdelen en motoren. Je kan er een rondleiding volgen doorheen hun verzameling van authentieke toestellen.

Hierna een kort overzicht van de levensloop van dit vliegtuig.
Het is zijn carrière begonnen in Florennes en heeft twee technische incidenten meegemaakt. Na zijn demobilisatie werd hij naar Bierset gebracht en daar hebben de mecaniciens er transformaties op aangebracht om er een Mirage mee te simuleren.

FU-10

Serial 52-7115
Type 46 RE
Engine J-65 W7 Nr 603618 later W3 Nr 600972
History
22/03/1955 Construction date
08/12/1955 Arrival in 2 Wing at Florennes
To 1 Squadron  as 3R-C
To 1 Squadron  as 3R-U
To 1 Squadron  as 3R-J
31/12/1958 Major revision (IRAN) at Fairey Gosselies
06/08/1959 Minor inspection at 570.00 hrs
13/10/1959; Accident Cat 1 at 08.15 hr at Helchteren (9bis/4T/59)
During a skip-bombing exercise at Helchteren Pampa range the pilot dropped both external tanks  over the range due to a wrong selection of the rotary switch. (631.45 hrs) (Engine W7 Nr 603618) 3R-J
27/01/1965; Accident Cat 1 at 14.58 at Laak (Houthalen)
At Helchteren Pampa range, due to a technical error, the pilot does not succeed in dropping the right napalm bomb. At a second pass the bomb dropped but out of the range. (1715 hrs)
14/04/1971 To Koksijde for storage
17/01/1972 Struck Off Charge
03/03/1972 To Bierset transformed for use as decoy to simulate a Mirage (BA-01) Hours - TT 2993.25 hours

Museum Savigny-les-Beaune (F.),
Lafayette Museum, Orange (F.),
Private collection Baarlo (Nl.), gray c/s with KLu roundels,
14/01/2016 stored Paintball Red-Fox at Kessel (B.)

Met dank aan Bram en Yannic (Red Fox Paintball) voor hun bereidwillige medewerking aan dit artikel. Met dank eveneens aan : Jacques Schelfaut (Koninklijk Legermuseum) - Daniël Brackx (Belgian-Wings) - Leo Spiessens en Piet Smedts (PS Aero) voor hun bijdrage met betrekking tot reconstrueren van de geschiedenis van dit toestel.

(Tekst : Jef Pets - Foto's : Guido Van Roy & Jef Pets)

Klik op de foto van Red Fox Paintball voor onze beeldreportage.