LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
STICHTING KONINKLIJKE LUCHTMACHT HISTORISCHE VLUCHT

Na het bezoek aan het NMM op Soesterberg werd de FAS-trip verder gezet met een bezoek aan de Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht op de vliegbasis Gilze-Rijen (de thuisbasis van de Nederlandse Apaches en Chinooks). Deze Stichting beschikt tot op heden over een vloot van meer dan 25 vliegwaardige historische vliegtuigen welke allemaal ooit deel uitmaakten van één of ander onderdeel van de Nederlandse strijdkrachten.

De huidige organisatie werd op een beperkte basis opgericht in 1969 onder de toenmalige benaming Stichting Vliegsport Gilze-Rijen, in eerste instantie met enkel een Harvard en een Piper Super Cub. Na een naamswijziging naar de huidige benaming in 1976 groeide de vloot gestaag aan mede door de actieve ondersteuning van de Koninklijke Luchtmacht welke op Gilze-Rijen een viertal hangars en onderhoudswerkplaatsen ter beschikking stelde. Alhoewel de Stichting een volledige private organisatie is (alle vliegtuigen zijn civiel ingeschreven in het PH-register) zou het zonder de steun van de luchtmacht onmogelijk geweest zijn om de huidige organisatie in stand te houden.

Een belangrijke datum was het jaar 1998. Dat jaar bracht immers de overname van de bestaande Dutch Spitfire Flight (in die tijd gebaseerd op Soesterberg). Daar kwam de Stichting in het bezit van een eerste icoon namelijk de Spitfire IX PH-OUQ (evenals een DHC-2 Beaver). Een tweede aanwinst van een vliegende legende volgde in 2010 door de fusie met de Duke of Brabant Air Force uit Eindhoven. Deze vereniging was sinds 1990  eigenaar van de B-25N Mitchell N-320SQ; deze registratie werd vanaf 2010 gewijzigd in PH-XXV. Een pas recent ontvangen en uniek vliegtuig is de Ryan STM-2 PH-STM, een begintrainer welke tussen 1940 en 1942 in het toenmalige Nederlands Oost-Indië in gebruik was bij Militaire Luchtvaart van het KNIL.

Naast deze 2 paradepaarden beschikt de Stichting op heden over niet minder dan 6 Harvards, 5 Piper Super Cubs  en eveneens 5 Fokker S-11’s. Verder behoren ook een Beechcraft D.18S, een DH-82 Tiger Moth,  Auster Mk. III en een Stinson L-5B Sentinel (de PH-PBB welke van 1944 tot 1966 eigendom was van Prins Bernhard en door hem meestal persoonlijk werd gevlogen). Twee “moderne” toestellen vervolledigen inmiddels de vloot. Het betreft een Cessna 172P die voor verbindings- en ondersteuningsvluchten werd gebruikt alsook een Bellanca 8GCBC Scout die in 1995 van de Gilze Zweefvlieg Club werd overgenomen. De Bellanca werd gebruikt om nieuwe piloten te trainen op staartwielvliegtuigen en alzo de Piper Super Cubs van deze taak te ontlasten. 

Met een dergelijke vloot is het niet meer dan normaal dat op ieder moment een aantal vliegtuigen niet vliegwaardig is om reden van onderhoud. Dat een dergelijk groot onderhoud soms lang kan duren moge blijken uit het feit dat bij ons bezoek de Auster III PH-NGK in volledig gedemonteerde toestand werd aangetroffen. Daar al het werk door vrijwilligers in hun vrije tijd wordt uitgevoerd  kunnen dergelijke onderhouds- en herstellingswerkzaamheden soms jaren in beslag nemen. Voor de Auster wordt rekening gehouden met een termijn van maar liefst 7 jaar. Ook de B-25 troffen we in de onderhoudshangar gedeeltelijk gedemonteerd aan. Hier wordt de eerste testvlucht verwacht in de zomer van 2024.

Door de deskundige uitleg welke we van de technici van de Stichting ontvingen moge duidelijk zijn welk een organisatie er schuilt achter het in vliegwaardige toestand houden van deze juweeltjes.
Onze bewondering voor het werk van de Stichting is na ons bezoek dan ook met vele procenten gestegen.

(Tekst & Foto’s : Marc Van Ryssel)

Klik op de foto hierna voor de beelden die Marc voor ons meebracht uit Gilze-Rijen.