LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
DRUKKE VRACHTPERIODE OP OOSTENDE- BRUGGE EBOS

Bij onze jaarlijkse week vakantie in Oostende (steeds de laatste week van juni) werden we deze maal echt verrast en verwend door een (voor Oostende normen) extreem hoog aantal cargovluchten. Reeds bij aankomst vielen Antonov An-12’s aan de vrachtterminal op terwijl Apron 1 (langs de Torhoutsesteenweg) bevolkt was met een aantal ATR-42/72’s en Antonov An-26’s. Navraag leerde ons dat het hier leveringen van auto-onderdelen voor de Volvo assemblagebedrijven in de Gentse Kanaalzone betrof. Al deze vluchten arriveerden uit het Hongaarse Györ, een industriestad in het Noordwesten van Hongarije op een goede 2,5 uur vliegen (voor deze turboproptoestellen) van Oostende. 

De Antonov An-12’s (de Russische tegenhanger van de C-130) behoren beide (hoewel in een totaal verschillend ornaat) tot de Oekraïense vrachtvervoerder Cavok Air welke over een vloot van in totaal 7 dergelijke vliegtuigen beschikt. Het opvallendst aan deze meer dan 50 jaar oude machines zijn de enorme rooksporen welke de 4 motoren uitspuwen bij de start zodat ze minutenlang te volgen zijn. De 3 aanwezige An-26‘s (Russische tegenhanger van de Fokker F-27 Friendship) vormen de  complete vloot van een andere Oekraïense maatschappij, nl Vulkan Air. De modernere ATR-42’s en voornamelijk ATR-72’s behoren tot de vloten van het Hongaarse Fleetair.International (4 toestellen  betrokken in de Volvo-luchtbrug), het Zwitserse Zimex Aviation (2 vliegtuigen) en een Letse eenzaat toebehorend aan RAF-Avia uit Riga. 

Naast deze tijdelijke vluchten met auto-onderdelen zagen we in dezelfde periode nog een drietal grotere cargo’s van bedrijven welke slechts heel uitzonderlijk in Oostende (of bij uitbreiding elders in ons land) te zien zijn. We vernoemen een Boeing 737-800 van de IJslandse carrier Bluebird Nordic, een 767-200ER toebehorend aan Maersk Air Cargo uit Kopenhagen (nog in de oude beschildering van Star Air, een voorloper van Maersk) en een MD-11F van het Amerikaanse Western Global Airlines uit Florida. Deze maatschappij doet heel veel ad hoc cargowerk voor het Amerikaanse Ministerie van Defensie. Komende van Ramstein Air Base “rustte” deze veteraan 2 dagen in Oostende om dan een echte lange-afstandsvlucht via Eielson AFB (Alaska) naar het Japanse eiland Okinawa te starten.

Een speciale tijdelijke gast op Oostendse bodem is de Nederlandse Dornier Do-328-110 toebehorend aan EASP Air BV op Schiphol-Oost. Met 2 dergelijke toestellen voert dit bedrijf in opdracht van het Europese Frontex bijna dagelijks patrouillevluchten uit langs de Belgische en Noord-Franse kustlijn met als doel het opsporen van illegale bootvluchtelingen welke het Kanaal pogen over te steken naar Groot-Brittannië. Meestal wordt overnacht op EBOS maar soms is ook het Franse Lille-Lesquin de stopplaats (afhankelijk van de sector waarboven gepatrouilleerd wordt).

Niet alles in Oostende is speciaal. TUI voert dagelijks 4 vakantievluchten uit naar zonnige oorden in Spanje en Griekenland en ook de Egyptische vrachtvliegtuigen van Egyptair Cargo behoren tot de vaste bezoekers. Voeg daarbij dagelijks enkele bizz jets, de nodige heli’s en een occasionele A-400M van onze luchtmacht en het is duidelijk dat de week spotten in Oostende (met dank aan het mooie, zonnige weer) voorbij is gevlogen.

(Tekst & Foto’s : Marc Van Ryssel)

Klik op de foto van het luchthavengebouw van Oostende-Brugge voor de prachtige foto's die Marc voor ons reserveerde.