LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
FOUGA MAGISTER MT05 VLAAMS ERFGOED ?

Op 27/10/2017 verscheen er op VRT nieuws het bericht dat de Fouga Magister CM170 voorlopig opgenomen werd in de lijst van het roerend cultureel erfgoed van de Vlaamse Gemeenschap
(bron Pieterjan Huyghebaert 20171022 VRTNWS).
Het toestel in kwestie betreft de Fouga Magsiter CM170 MT05, met als thuisbasis de luchthaven van Antwerpen.
CM staat voor Castello en Mauboussin, een team dat zweefvliegtuigen bouwde. Dit is nog duidelijk te merken aan de grote spanwijdte (+/- 12 meter) van het toestel alsook aan de aanwezigheid van luchtremmen in de vleugels. De V-staart is een combinatie van hoogte- en richtingsroer.
De Magister was een opleidingstoestel waarbij de leerling-piloot vooraan zat en de instructeur achteraan. Deze laatste beschikte over een “periscoop” die hem toeliet over de eerste cockpit te kijken. In dienst bij de Belgische Luchtmacht, vlogen de Fouga’s op de basis Camina gelegen in het voormalige Belgisch Congo. Later opereerden ze vanaf de vliegbasis van Brustem (Sint-Truiden). Op 27 september 2007 maakte de de Fouga MT35 zijn allerlaatste vlucht in dienst bij de luchtmacht.

De Potez-Air Fouga CM170 Magister MT05 werd in 1960 gebouwd en draagt het serienummer 262. Het toestel vloog sedert 1960 bij de Belgische Luchtmacht, aanvankelijk in zilvergrijze versie. Later kreeg het  de Belgische driekleur, deel uitmakende van de Rode Duivels. De Rode Duivels waren een wereldberoemd stuntteam, aanvankelijk op Hawker Hunter. Hun eerste leader op Fouga was tevens de man die hen nieuw leven in blies, Jacques “Red” Dewaelheyns.
Momenteel zijn de Rode Duivels nog steeds actief, zij het dan op de Marchetti SF-260.

De Fouga werd al gauw de “fluitende schildpad” genoemd of de Whistling Turtle, omwille van de scherpe fluittoon die de twee reactiemotoren produceren. De motoren zijn echter niet zo krachtig, vandaar dat de Fouga redelijk traag is en zich als een schildpad in de lucht gedraagt.
Na zijn loopbaan bij de Belgische Luchtmacht, vloog de Fouga in de Verenigde Staten van Amerika. In 2014 kon het Stampe & Vertongen Museum de hand leggen op deze vliegwaardige Fouga, waarna hij van de VSA overkwam naar België.
Momenteel is de MT05 volledig vliegwaardig en was hij het afgelopen jaar te bewonderen op tal van luchtvaartevenementen.

Het Stampe & Vertongen Museum heeft nog een tweede, niet vliegwaardige, Fouga Magister (MT13) die in het museum te bezichtigen is. Op het rond punt aan het industriepark in Brustem staat er eveneens een Fouga (MT03) opgesteld.
Een terechte keuze om deze legende in de luchtvaart te preserveren voor het nageslacht.
Met dank aan de piloten en crewleden van de MT05, wij wensen jullie nog veel- en steeds behouden vluchten toe.

(Artikel & Foto’s : Jef)

Klik op de foto's van de MT05 voor een foto- en filmcompilatie.