LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
BEZOEK ASSEMBLAGELIJN SONACA AIRCRAFT TEMPLOUX EBNM

Sonaca Aircraft is een filiaal van de groep Sonaca, welke ruim 80 jaar een belangrijke speler is op het vlak van de ontwikkeling, productie en assemblage van geavanceerde structuren voor de civiele, militaire en ruimtevaartsector. Sonaca Aircraft is voor 90% in handen van deze luchtvaarttoeleverancier. Het hoofddoel van Sonaca Aircraft is de ontwikkeling, certificering en verkoop van een eenmotorige tweezitter, de Sonaca 200.
De Sonaca 200 serie, S-200 / S-201 (glass cockpit), is afgeleid van het Zuid-Afrikaanse zelfbouwtoestel van Sling Aircraft, de Sling 2.
In 2015 werd bij Sonaca in Gosselies het startsein gegeven voor de volledige ontwikkeling van een éénmotorig Belgisch vliegtuig voor twee inzittenden dat bestemd is voor opleidings- en recratievluchten.
Op de luchthaven van Charleroi verliet in april 2017 de eerste luchtwaardige Sonaca 200 de loods van Sonaca Aircraft. Het vliegtuig met Belgische registratie OO-NEW zou later dat jaar beginnen aan een reeks testvluchten in Frankrijk.
Een eerste statisch toestel werd gebouwd met als doel er enkel en alleen grondtesten op uit te voeren en dus niet om effectief te vliegen.
De aanvraag voor de nodige vergunningen voor de S-200 gebeurde reeds midden 2015. Het Type-certificate werd in juni 2018 uitgereikt.
In september 2019 werd op het vliegveld van Temploux (EBNM) bij Sonaca Aircraft een gloednieuwe assemblagehal ingehuldigd waarbij er later nog een asfaltpiste werd aangelegd naast de reeds bestaande graspiste.
Op 4 december 2021 werden wij uitgenodigd door Frédérique Jacobs, verantwoordelijke Communications and Press relations, om de productiehal van Sonaca Aircraft te komen bezoeken. Na het vriendelijke onthaal van Frédérique werden we naar de hal begeleid. Daar werden wij welkom geheten door Pierre Van Wetter, Sales and Marketing manager, die ons het programma van de dag voorstelde. Als eerste item op de agenda kreeg Hans Humblet het woord. Hij stelde zijn project Sonaca 200 for Microsoft Flight Simulator voor. Daarna was het de beurt aan Peter Papics die zijn nieuwste project voorstelde namelijk: Video and audio recording in the cockpit of the Sonaca 200. Beide mensen hopen met hun verwezenlijkingen de kandidaat leerling-piloten te helpen bij hun opleiding.
Vervolgens kregen we een presentatie van de heer Van Wetter waarbij de geschiedenis van Sonaca en het tot stand komen van Sonaca Aircraft onder de loupe werd genomen. Hierna kwam het hoogtepunt van de dag, een bezoek aan de assemblagelijn van de Sonaca 200. Onder de deskundige leiding van Carl Mengdehl, Engineering manager, trokken we naar de achterzijde van het gebouw waar de productielijn start met het in mekaar steken van de diverse onderdelen. Stelselmatig vorderden wij naar de voorzijde van de loods en kregen wij zicht op het inbouwen van de motor, de elektrische bekabeling, het instrumentenpaneel, intérieur … Op het einde van de lijn stonden de toestellen voor de poort klaar om hun eerste evaluatie- en testvluchten aan te vangen. Van begin tot einde heeft men 30 werkdagen nodig om een vliegtuig  volledig samen te stellen tot "vliegklare" status.
Als afsluiter van de dag was er voor de genodigden nog een kleine receptie voorzien.
Het was een unieke belevenis om de diverse stadia van het productieproces van de Sonaca 200 te mogen bezichtigen. Met de S-200 hebben we sinds lange tijd opnieuw een Belgisch toestel dat van begin tot einde in ons land wordt gefabriceerd. Iets om terecht fier op te zijn.
Een welgemeende dikke merci aan de mensen van Sonaca Aircraft voor de organisatie van deze prachtige dag!

(Tekst & foto’s : Jef Pets)

Klik op onderstaande foto voor het beeldverslag van het bezoek aan Sonaca.