LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
LAATSTE AVRO RJ100 VLUCHT BRUSSELS AIRLINES

Zaterdag 10 november 2001 vloog een SN Brussels Airlines Avro RJ100 op de lijn Brussel-Genève, zaterdag 28 oktober 2017 kwam een Brussels Airlines Avro RJ100, de OO-DWD, terug van een vlucht Genève-Brussel.
Dit betekende het einde van het commerciële gebruik van de viermotorige  schouderdekker met walvisstaart, ontworpen door Britisch Aeropspace als BAE 146.
Het toestel, ook wel Jumbolino en/of Whisperjet genoemd, maakte zijn eerste vlucht in 1981.
De OO-DWD, de laatste van de vloot, deed zijn eerste vlucht in 1998.
Van april 1998 vloog het toestel bij DAT voor Sabena. In februari 2002 kwam het vliegtuig in handen van SN Brussels Airlines om over te gaan naar Brussels Airlines in maart 2007. Nu heeft het de status “stored” sedert 28 oktober 2017.
Zondag 29 oktober 2017 was er nog wel een “last goodbye” flight voorzien.
Deze vlucht vertrok op Zaventem en vloog over Sint-Niklaas. Vervolgens ging het richting Antwerpse Luchthaven om daarna te landen op Zaventem.
Op de Antwerpse Luchthaven kende men de RJ100 ook zeer goed. Na de aanslag op Zaventem, opereerden de Avro’s van Brussels Airlines geruime tijd op Antwerpen.
Het einde van een tijdperk werd op 29 oktober 2017 een feit.
Op Ursel Avia eind juni 2017, zie onze reportage, was de OO-DWE aanwezig als eerbetoon naar aanleiding van de nakende op ruststelling van de Avro-vloot.
Jonas Evrard was aanwezig bij het definitieve uitzwaaien van de OO-DWD en maakte een reeks historische foto’s.
Jonas was bereid om zijn foto’s met Lunak te delen, waarvoor wij hem enorm dankbaar zijn.

(Artikel : Jef - Foto’s Jonas Evrard)

Klik op het beeld hierna en bekijk de knappe fotoreportage van Jonas.