LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
LOCKHEED F-104G STARFIGHTER FX-79 TE BEERVELDE

Jef en ik zijn in het verleden al dikwijls gepasseerd langs de Starfighter die vanop de E-17 te zien is in het Oost-Vlaamse Beervelde. Aangezien het alles behalve veilig is en trouwens verboden is om op de autostrade halt te houden om het vliegtuig te fotograferen  hebben we er nooit een foto van kunnen nemen. Vandaar dat ik besloot om de buurt te gaan verkennen ten einde de lang begeerde foto van de FX-79 te kunnen nemen. Ik slaagde in mijn opzet en kon enkele fraaie shots nemen van de Starfighter. Na wat research naar de geschiedenis van het toestel en kwam ik uit op een artikel dat in het tijdschrift Contact van Baha (nu Luchtvaartgeschiedenis) werd opgenomen in 2012. Het artikel werd geschreven door Ludo Van Hout. Ludo gaf ons de toestemming om zijn artikel over te nemen, waarvoor dank.
Hierna het artikel over de loopbaan van de FX-79 van Ludo :

“ Profiterend van een eerste prachtige lentedag, fietste ik langs het Oost-Vlaamse Beervelde om de Starfighter FX79 nog eens te fotograferen. Wie vanuit Antwerpen via de E-17 naar Gent rijdt, passeert rechts, net voor afrit 11, een groot industrieterrein. Hier staat de Starfighter uitgestald op een container van het takelbedrijf De Groote. Op het verweerde typische T-staartvlak van de FX79 zat zowaar een bosduif, maar deze gewezen Mach 2 interceptor straalt na al die jaren nog steeds klasse uit.
FX79, bij Sabca-Fairey in Gosselies van de lijn gerold als 683D-9137, werd op 2 juni 1964 opgenomen in de lijsten van de Belgische luchtmacht en op 3 december van dat jaar afgeleverd in Kleine-Brogel om er de rangen van de 10de Wing te vervoegen. De machine in kwestie was tijdens zijn carrière betrokken bij drie incidenten. In maart 1965 raakten tijdens de eindnadering van een bombardementsmissie op het schietveld van Houthalen-Helchteren twee MK.76 oefenbommen, naar verluidt om onbekende reden, los uit hun dispenser. Piloot Willy Verelst kwam er met de schrik af. Kort daarop, in juli, werd een birdstrike met dit toestel opgetekend, zij het zonder veel erg. Het derde incident daarentegen bleek de doodsteek voor deze Starfighter. Op 14 december 1979 verloor onderluitenant Luc Van Landeghem van No.350 Squadron tijdens de start voor een scramble vanaf de basis van Beauvechain de controle als gevolg van een olielek. Het toestel liep daarbij zoveel averij op, dat het diende te worden afgeschreven. Deze Starfighter werd uit de rangen van de luchtmacht geschrapt op 3 oktober 1980, waarna het casco achtereenvolgens werd aangekocht door legerstock Van Nieuwenhuyse in Kalken en takelbedrijf De Groote in Beervelde".
(Artikel : Ludo Van Hout. Met dank aan Ludo, Cynrik De Decker en Luchtvaartgeschiedenis.be)

(Tekst : Ludo Van Hout / Raymond De Clercq -  Foto’s : Ludo Van Hout / BAHArchives / Georges Lecomte / Album 349Sqn / Raymond De Clercq)

Klik op de eerste foto voor het artikel en de foto’s op Luchtvaartgeschiedenis.be
Klik op de tweede foto voor de opnames van Raymond en nog enkele anderen.