LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
 
FOTO van het MOMENT
LZ 127 GRAF ZEPPELIN

Een zeer merkwaardige foto in deze rubriek Foto van het Moment. Op het beeld is het luchtschip Graf Zeppelin (LZ127) te zien.
De foto, die uit de collectie van Daniel Neyt komt, werd waarschijnlijk genomen door de “vliegenier” Georges Hanet van uit zijn Engelse Puss Moth in de jaren 30.
Spijtig dat er maar een gedeelte op de foto staat, maar het was toen al een hele prestatie om al vliegend een foto te nemen, laat staan van zo’n grote Zeppelin.

Graf Zeppelin :

De LZ127 was actief tussen 18-9-1928 (eerste vlucht) en 18-6-1937 (uit dienstname) en totaliseerde ongeveer 17177 vlieguren.
Het luchtschip werd vervaardigd in Friedrichshafen op de werven van de Luftschiffbau Zeppelin GmbH en was het meest succesvolle luchtschip dat ooit werd gebouwd. Het luchtvaartuig maakte om en bij de 590 vluchten en vervoerde hierbij meer dan 34.000 personen, dit zonder ook maar één slachtoffer te maken.

Enkele mijlpalen op het palmares van Graf Zeppelin :

- de eerste commerciële vlucht over de Atlantische oceaan
- de eerste commerciële vlucht rond de wereld
- vloog over de Noordpool voor wetenschappelijke doeleinden
- vloog als eerste trans-Atlantische vluchten met dienstregeling

Het 237 meter lange luchtschip had een diameter van ongeveer 31 meter.
Het liftgewicht bedroeg 87000 kg.
De capaciteit aan brandstof was in totaal 105000 kubieke meter, waarvan 75000 kubieke meter waterstof en 30000 kubieke meter “blaugas” zijnde een soort van propaangas voor de aandrijving van de motoren. Een kleine hoeveelheid diesel kon ook gebruikt worden om de motoren te laten werken.
Naast de brandstof werd er ongeveer 12000 liter water mee aan boord genomen, 8000 als ballast voor het trimmen, 5280 als ballast in geval van nood en 3520 liter werd gebruikt als drinkwater voor de crew en de passagiers en om te koken en te wassen.
Graf Zeppelin werd aangedreven door 5 Maybach VL-2 12-cylinder motoren met een maximum kracht van 550 pk.
De LZ127 had een kruissnelheid van 115 km/u op een hoogte van 200 meter. Indien nodig kon de zeppelin tot op een hoogte van 1800 meter gaan om over bergtoppen te vliegen.  
De bemanning bestond uit een crew van 36 (officieren en medewerkers), tevens waren er 20 bedden voor passagiers voorzien.

Geraadpleegde bronnen voor dit artikel :
Website Airships - Website Luchtvaartgeschiedenis - Website Britannica - Bronnen publiek domein.

(Tekst : Jef - Foto 01 : collectie Daniel Neyt - Foto 02 : Encyclopedia Britannica)