LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen
LUNAK
FOTO van het MOMENT
ZOEKTOCHT IDENTIFICATIE VLIEGTUIG
Raymond bezorgde ons een foto, meer bepaald een gescande dia uit de verzameling van zijn vriend Daniël Neyt.
Op de foto stond een tweemotorig toestel afgebeeld, wij dachten aanvankelijk ergens op het zand. Het type was ons niet onmiddellijk bekend.
Aan de hand van de foto en de kenmerken die we konden opmerken, begonnen we met zijn drieën een zoektocht om het toestel trachten te identificeren. Al gauw kwam Guido op de proppen met de mogelijke oplossing.
Hij identificeerde het tweemotorig toestel als een Heinkel He115 V1/U1 waarvan het eerste prototype voor een aantal recordvluchten in 1937 aangepast werd met o.a. een meer gestroomlijnde neus.
Het blijft echter bij een wel onderbouwde bewering want zoals Guido het stelde zijn 2-motorige vliegtuigen met dergelijke motorkappen (met al die uitstulpingen waar de kleptuimelaars zitten) vrij zeldzaam.
Het feit dat op de foto de onderkant van het vliegtuig niet te zien was, hielp ook niet echt mee om het type sine dubio te identificeren. Bij nader toezien waren we het verder alle drie eens dat de ondergrond water was en geen zand omwille van de grote aantallen scherpe opstaande punten. Zand zou immers wegzakken tot een vloeiender patroon.
De Heinkel He115 was een volledig metalen tweemotorig watervliegtuig ontworpen en geproduceerd door de Duitse vliegtuigfabrikant Heinkel. Al snel vestigde deze He115 verschillende internationale records voor watervliegtuigen.
De He 115 werd in de loop van de jaren dertig ontwikkeld op verzoek van het Duitse Reichsluftfahrtministerium (RLM).
Heinkel koos ervoor om een watervliegtuig te ontwerpen dat zou kunnen ingezet worden als torpedobommenwerper, verkenningsvliegtuig en mijnenlegger. Het oorspronkelijke model van het vliegtuig, waarvan het eerste prototype V1 zijn eerste vlucht uitvoerde in augustus 1937, werd aangedreven door twee BMW 132K negencilinder luchtgekoelde stermotoren. Vermoedelijk is het ook de V1 die op de foto te zien is.
Het toestel, initieel bestemd voor drie bemanningsleden, was 17,30 meter lang, 6,60 meter hoog en had een spanwijdte van 22,80 meter.
Leeg woog het toestel 5290 kg, het maximum gewicht bedroeg ongeveer
10400 kg. De He115 haalde een maximum snelheid van +/- 327 km per uur, had een actieradius van 2100 km.
Zo zie je maar dat wij, luchtvaartfanaten, er alles aan doen om een vliegtuig trachten te identificeren. Het maakt deel uit van onze hobby en het is tevens interessant om alle registers open te trekken om, toch in dit geval, een plausibele identificatie naar voor te kunnen schuiven.
Hieronder kan u de foto terugvinden van Daniël Neyt en daaronder een profieltekening van het toestel ontworpen door Guido Van Roy.
(Tekst: Raymond De Clercq, Guido Van Roy & Jef Pets - Foto: Collectie Daniël Neyt - Profieltekening: Guido Van Roy)

