LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
CRASH REPUBLIC P-47D THUNDERBOLT - F/O Lt EUGENE PALMER

Op 06/03/2022 werd een eerste zoeking uitgevoerd door een team van het Plane Hunters Recovery Team Belgium op de crashplaats van een Republic Thunderbolt P-47D die crashte in Dilsen-Stokkem. Het toestel kwam neer ter hoogte van Sparrendal in het Dilserbos.
Naast nog vele andere voorwerpen werd het polshorloge van de omgekomen piloot, Eugene Palmer, teruggevonden.
Op 13/11/2022 werd er een tweede zoeking gedaan in de hoop om nog meer restanten te kunnen recupereren. Naast tal van identificeerbare overblijfselen van de Thunderbolt werden ook nog stoffelijke resten van de piloot teruggevonden. Deze werden  overgedragen aan de Lokale Politie van de zone Maasland.
Als medewerker bij de Plane Hunters kon ik aan deze tweede zoeking deelnemen.

F/O Lt Eugene Palmer kwam op 14 maart 1945 om het leven tijdens een oefenvlucht. Bij een gesimuleerde aanval met drie toestellen, kwam de P-47D van Eugene Palmer in botsing (mid-air collision) met een andere Thunderbolt.
De piloot van deze P-47D, 1st Lt Henry T. Rickert jr, kon zijn zwaar beschadigd vliegtuig nog tijdig verlaten en slaagde erin zich in veiligheid brengen met zijn valscherm. Voor Eugene Palmer kon echter geen hulp meer baten.
F/O Lt Eugene Palmer maakte deel uit van de 9th Air Force - 405 Fighter Group - 511 Fighter Squadron.

“Eugene Franklin Palmer werd geboren op 23 Juni 1918, te Ramona, South Dakota. Hij tekende voor 3 jaar bij het Amerikaans leger, gestationeerd in Fort Meade, South Dakota. Na zijn ontslag en training aan het college van Chillicothe, Missouri, nam hij dienst bij de Royal Canadian Air Force, voor eveneens 3 jaar.
Na een succesvolle dienstperiode maakte hij een transfer naar de United States Air Force, op 02 Juni 1944 behaald hij de rang van warrant officer First Class (Adjudant onderofficier 1ste klas).Terwijl gestationeerd in Washington, D.C. bij de US Air Force, trouwde hij er op 05 augustus 1944 met Harriet Marie Reid afkomstig uit Keene, Ontario, Canada. In Jan 1945 werd hij opgeroepen om deel te nemen aan de bevrijding van Europa.
Op het moment van zijn overlijden (14/03/1945) had hij reeds 1534.40 vlieguren op zijn actief waarvan 135.40 hr. op de P-47 . Het toestel waarmee hij crashte had slechts 26.25 hr. op de teller”.
(Bron & informatie: Luc Meyvis)

Met dank aan Luc Meyvis en mijn collega’s van het Plane Hunters Research & Recovery Team om deze reportage te kunnen realiseren.

(Tekst: Jef Pets & Luc Meyvis - Foto’s: Jef Pets)

Klik op een gelijkende foto van de Thunderbolt P-47D voor het beeldverslag van de 2de zoeking. beeldreportage.