LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
DWARS DOOR HET HAGELAND

Voor wielerliefhebbers is de eendaagse wielerwedstrijd “Dwars door het Hageland” beslist geen onbekende. De wedstrijd wordt georganiseerd sinds 2001 maar in de jaren 2004, 2005 en 2013 ging ze niet door. Sinds 2016 werd het parcours helemaal hertekend en sindsdien vindt de start plaats in Aarschot, de aankomst geschiedt op de Citadel in Diest. Daartussen bevindt zich een uitdagend parcours met afwisselend vlakke stukken en pittige hellingen, waarbij zowel verharde wegen als gravelstroken bereden worden.
Halt… krijgen we nu ook een wielerrubriek op Lunak.be ? Neen, toch niet. Voor de live verslaggeving van de wedstrijd wordt o.a. een helikopter ingezet, en dat is uiteraard hetgeen de luchtvaartliefhebbers onder ons aanbelangt.
Het gebruik van een helikopter voor het maken van luchtbeelden lijkt evident, maar zo eenvoudig is het allemaal niet. Aan de camera-apparatuur worden hoge eisen gesteld, o.a. voor wat de beeldstabiliteit betreft. Een helikopter in vlucht genereert trillingen over de ganse structuur van het toestel, het is dus zaak de camera trillingvrij te monteren. Bovendien is een helikopter, zoals elk vliegend tuig, onderhevig aan horizontale en verticale bewegingen van luchtlagen (wind en thermiek). Tenslotte moet de camera in vlucht oriënteerbaar zijn, want de vliegrichting van de helikopter valt niet altijd samen met de gewenste captatierichting. De oplossing voor deze problemen bestaat er in de camera in een gyro-gestabiliseerd platform te monteren, zodat alle ongewilde camerabewegingen onderdrukt worden. Het resultaat is duidelijk voor wie de luchtbeelden bekijkt : perfect stabiel, zelfs als sterk wordt ingezoomd. Pionier op dit vlak was de Canadese firma Wescam, die haar (analoge) camera’s in een gigantische (meestal witte) bol monteerde. Door de afmetingen werd de camera gewoonlijk opzij van de helikopter opgehangen, wat uiteraard een aantal gebruiksbeperkingen qua captatierichting inhield.
Tegenwoordig wordt vooral gewerkt met digitale camera’s van de Amerikaanse firma Cineflex, gemonteerd in een relatief kleine (zwarte) behuizing die ook bij kleinere helikopters onder het toestel kan bevestigd worden zodat er amper beperkingen zijn .
Voor een live-verslaggeving is het uiteraard niet voldoende beelden te kunnen maken, ze moeten ook nog bij de kijker geraken. Het doorsturen van data (beeld en geluid) naar een grondstation is niet evident aangezien de helikopter dikwijls erg laag vliegt waardoor een stabiele communicatieverbinding niet te garanderen is. Om over permanente datacommunicatie met de helikopter te beschikken wordt daartoe gebruik gemaakt van een hoog vliegend relaisvliegtuig. Dit relaisvliegtuig vangt de signalen op van zowel de heli als van de camera’s op de moto’s en zendt alles naar een centraal punt op de grond, van waaruit de regie gevoerd wordt.
Sinds de hertekening van het “Dwars door het Hageland” parcours in 2016 passeren de renners voorbij mijn deur. Terwijl de buren de doortocht van de renners volgen sta ik in mijn tuin netjes de begeleidende helikopter te fotograferen. Door omstandigheden miste ik de heli’s in 2019 en 2020, maar dit kon ik optekenen in de andere jaren :
2016: de paarse OO-HSK, een Airbus Helicopters AS.355F1 Ecureuil 2 van Heli Service Belgium.
2017  de gele OO-HCZ, een AS.355N Ecureuil 2 van Heli and Co.
2018: de donkerblauwe OO-HSM, een AS.355F1 van Heli Service Belgium.
2021: de wit/zwart/rode OO-HSA, een AS.355N van Heli Service Belgium.
2022: zelfde toestel als in 2021. Bovendien was ook de MD Helicopters MD.902 Explorer G-11 van de Dienst Luchtsteun van de Belgische Federale Politie van de partij, kwestie van de verkeerssituatie bij de start van de wedstrijd te kunnen opvolgen.


(Tekst en foto’s : Guido Van Roy)

Klik op onderstaande foto voor een overzicht van de helikopters die de wielerwedstrijd “Dwars door het Hageland” recent begeleidden.